טופהילעצות לתזונה בהריון והכנה להריון

בתחילת ההריון יש לעיתים הפרעות עיכול ואכילה, נוצר מצב של תת תזונה. אם בשל הימנעות ממזון בגלל בחילות או כתוצאה מהקאות, מידלדלים המרכיבים החיוניים לגוף, ונגרמת ירידה בתפקודי בלוטת התריס, זו דוגמה אחת. אופייני גם חוסר באנזימי עיכול. העדרם קשור במיוחד בחוסר תאבון, בחילות, הקאות, גזים, בטן נפוחה וכאבי בטן – גורמים המעודדים הימנעות ממזון, או לחילופין צריכה מעוותת ולא מבוקרת שלו. לעיתים קרובות ישנו חסר בויטמינים של קבוצת B, שאחד מהם היא פולטה (חומצה פולית). להם תפקידים רבים וחיוניים.

תזונה מומלצת

יש לעבור לתזונה המבוססת על פחמימות מלאות ומורכבות. (ללא קמח לבן, סוכר, אורז, תפוחי אדמה), תוך הימנעות מוחלטת מממתקים ו"ג'אנק פוד" אחר. תוספת ירקות ופירות חיים, שקדים אגוזים טחינה. מה שפחות: בישול, טיגון, אפיה, קליה, צליה. עדיפות לתזונה צמחונית מאחר שמזונות מהחי כמו בשר, חלב וביצים קשים מאוד לעיכול, בגלל המחסור באנזימי עיכול. כמוכן עודף חלבונים מעמיס מאוד את הכליות ללא צורך.

מהן הסיבות לרעלת הריון?

תזונה עשירה מדי בחלבונים, מעמיסה את הכליות ללא צורך תזונתי. רעלת הריון היא למעשה ירידה בתפקודי הכליות. (עליה בלחץ דם, מיעוט מתן שתן, בצקות). חיוני להוסיף מגנזיום בספיגה גבוהה  (הרחבה). חוסר במגנזיום הוא אחת הסיבות המרכזיות לרעלת הריון, זאת גם על פי הרפואה הקונבנציונלית . כמו כן B6 מסייע למניעת רעלת הריון (הרחבה).

שימי לב! לרפואה אין טיפול. ד"ר רוזן גניקולוג: "אין תרופה שיכולה למנוע רעלת הריון" לכן חשוב מאוד למנוע רעלת על ידי "לא תרופות". יש מרכזים רפואיים מתקדמים שבהם ניתן מגנזיום סולפט בזריקות באופן מניעתי אולם הוא הסוג הפחות נספג (נמליץ לקבל מגנזיום בספיגה גבוהה דרך העור).

למה יש בחילות?

אופייני במיוחד חוסר B6. מחסורו קשור לבחילות והקאות בהריון. המלצות:

  • לקבל אנזימי עיכול בכל ארוחה וארוחה.
  • לקבל B6 מסוג מתקדם, הנקרא: P5P, (פרידוקסאל 5 פוספאט).
  • בי קומפלקס פעיל מתקדם ובנוסף מתיל B12 מתוגבר!!! בהתאם למצב.
  • ג'ינג'ר – זנגביל.
  • MK7 (ויטמין K מתקדם) + ויטמין C. נשים הרות שלקחו 250 מ"ג של ויטמין C יחד עם כמות קטנה של ויטמין K, דיווחו על היעלמות מוחלטת של בחילות בהריון בטווח של 3 ימים (על פי מחקרים באוניברסיטת אייווה). עדיף ויטמין C ליפוזומלי שכן הוא נספג יותר.
  • "וומיטוס"- הומיאופתיה נגד בחילות. 10 טיפות לתוך 1/4 כוס מים, פעמיים שלוש ביום.

במצבי אנמיה

להוסיף ברזל קומפלקס מסוג גליסינאט, בהתאם למצב ההמוגלובין ומחסני הברזל, (בשום צורה ואופן לא ברזל סולפאט- SULFATE FERUS). להגביר עם מזון ירוק ותרכיזים של מזון ירוק עשירים בכלורופיל כגון ספירולינה. ראו הרחבה על אנמיה.

למניעת דימום יתר לאחר הלידה

חשוב ויטמין K הנמצא במזון ירוק או או ב-K קומפלקס (הרחבה).

כאבי גב בהריון

כאבי גב וכאבי כף יד אופייניים לנשים רבות בהריון. אם יש כאבי פרקים ומחושים שונים, לעשות עיסוי עם משחת "טראומיל".

סוכרת הריונית

קשורה לעיתים קרובות לחסר בכרום, החיוני לשריפת הסוכר. אין מספיק כרום במזון הרגיל, לכן דרושה תוספת, במיוחד לנשים החובבות סוכר ועם עודף משקל. ככלל רצוי להימנע ממזונות עתירי סוכר, עתירי שומנים רוויים (כמו שוקולד), מזון מעובד. גורמים להשמנה מיותרת ואובדן ויטמינים+מינרלים. (לדוגמה "צבע המאכל" הצהוב טרטרזין מעכב ספיגת B6). לתמיכה, נמליץ על Carb Phaser 1000 - תשלובת המכילה כרום, גימנמה, ו-Phase 2 ומסייעת בשריפת הפחמימות המיותרות.

להריון תקין, מניעת הפלות ותמיכה במערכת החיסון

חיוניים ויטמינים נוגדי חמצון באיכות טובה - ויטמין C ליפוזומלי נספג, ויטמין E, וסלניום.

עצירות

כדאי מאוד להוסיף 2 כפות פשתה טחונה ליום. מספקת חומצות שומן חיוניות, ולמניעת עצירות.

לבניית עצמות התינוק

חיוני תוספת סידן אלמוג ("קורל קלציום קומפלקס") ולא קרבונאט. כי חשוב להגדיל את כמות הסידן האיכותי. קומפלקס פירושו שאנו נקבל את הסידן בתוספת רכיבים משלימים לספיגת הסידן כגון מגנזיום, מינרלים ויסודות קורט.

לפעילות הורמונאלית תקינה

נחוץ להוסיף שמנים מסוג אומגה 3, אומגה 6: שמן מרווה, נר הלילה, שמן זיפן (בורגו) - מכילים GLA.

להתפתחות מוחית של העובר

נחוץ במיוחד DHA צמחי המופק מאצות.

תוספים מומלצים נוספים

חלבונים וחומצות אמיניות - להוסיף לתפריט היומי, (במיוחד בתחילת הטיפול נגד בחילות, או  כאשר הגוף חלש וסובל מתת תזונה, רזון כרוני).

ויטמין D (רצוי D10,000) נחוץ למערכת החיסון, בניין העצמות, למניעת סכרת, למניעת התפתחות לחץ דם (רעלת הריון) 1 ליום. לקחת עם MK7 לשיפור הספיגה. רעלת הריון – במחקר: בחסר ויטמין D נצפתה התפתחות לחץ דם בהריון. בטיפול עם D, לחץ הדם  ירד ב 40% בממוצע.

מגנזיום גליסינאט!!! – למגנזיום תפקידים רבים. נחוץ לשמירת לחץ דם מאוזן, מניעת התכווצויות, בניין העצמות. (לא לקבל מגנזיום אוקסיד – כי זה חומר משלשל). (הרחבה על מגנזיום).

נבגי פרוביוטיקה איכותיים – הבקטריות הטובות חשובות לשיקום מערכת העיכול, ולמניעת התרבות פטריות קנדידה במיוחד במערכת הנשית, לבריאות תעלת הלידה. להימנע משמרים ואנטיביוטיקה, המעודדים התפתחות קנדידה.

מתיל B12 (מתיל-קובלאמין, ולא ציאנו-קובלאמין), חיוני לDNA. שהוא בעל חשיבות מכרעת לשכפול התאים. רמתו צריכה להיות לפחות מעל אמצע הטווח, רצוי בגבול העליון (1000 – 800), ובשום אופן לא בקרבת הגבול התחתון התקני (200)!!!

להוסיף פולטה (חומצה פולית אקטיבית) 800 מק"ג. חשוב לציין כי הסוג פולטה מכילה קבוצת מתיל נחוצה להתפתחות עוברית תקינה!!! חשובה לפעילות המוח, למניעת אנמיה ועוד. (פולטה נמצאת בהרכב של B קומפלקס פעיל).

אבץ - חוסר קשור למשקל נמוך של היילוד, לידה מוקדמת, נטייה למחלות, ופגמים מולדים!

יוד – אצות ים מספקות יוד טבעי (גם מינרלים נוספים), נחוץ לבלוטת התריס. תת פעילות הבלוטה היא תופעה נפוצה עם השלכות חמורות על התפתחות מוח העובר. מומלץ לקחת אצות ים אורגניות עם סלניום.

ביוטין 5000 – נחוץ לבעיות עור, ציפורניים, ונגד נשירת שיער, במיוחד זו המופיעה לאחר לידה.