טופהיל
ביוטין 5000 – הגורם החיוני הנסתר

ביוטין הינו החבר הקטן והנשכח במשפחת ויטמיני B. הביוטין ידוע בשמות רבים ביניהם B7 או B8, ויטמין H או קו-אנזים R שסימנו CoR. הוא בודד לראשונה בשנת 1940. כיום ידועות תועלות רבות של הביוטין בחיי היום יום. הביוטין חשוב בחילוף החומרים של החלבונים, ובסינתזה (ייצור) של חלבונים מחומצות אמינו.

הוא משמש להזנת העור בעיקר בולט החוסר שלו במצבים של עור יבש, סבוריאה, פסוריאזיס ופריחות, אנמיה, איבוד שיער, רמות מוגברות של גלוקוז בדם בצום, חיוורון, איבוד תאבון, בחילות, כאבי שרירים, כאב/שריפה בלשון.

ביוטין ותרומתו לבריאות שלמה

  • ‏עור - נחוץ לבריאות העור והשיער.‏ תוספת ביוטין לתינוקות שיפרה באופן משמעותי את המצב של הופעת קשקשת בקרקפת ומחלות עור נוספות בתינוקות.
  • נשירת שיער – מסייע לצמיחת שיער בריא. משפר קליטת אבץ, ובכך מסייע לאנשים הסובלים מנשירת שיער.
  • ציפורניים -מזין את הציפורניים, מחסור בביוטין יתבטא בציפורניים שבירות.
  • אנמיה - מסייע בשיקום של מצבי אנמיה בגלל יכולתו לסייע בבניית תאי דם איכותיים ובריאים.
  • ‏חילוף חומרים (מטבוליזם) של פחמימות, שומנים וח' אמינו –לניצול יעיל של תאום מרכיבי מזון.‏
  • אנרגיה - מסייע ביצירת אנרגיה איכותית ולכן עוזר להתגבר על מצבי עייפות כרוניים. ביוטין ממלא תפקיד חשוב בחילוף חומרים התורמים ליצירת אנרגיה ולכן הביוטין דרוש ברמות גבוהות לספורטאים הזקוקים לרמות גבוהות של אנרגיה וכן לאנשים העובדים תחת עומס גופני רב.
  • סוכרת - מייצב רמות סוכר בלתי מאוזנות שנעות בקיצוניות בין היפוגליקמיה לרמות סוכר גבוהות.‏
  • נוירופתיה - מסייע בהזנת המערכת העצבית ולכן הוא מסייע גם במצבי נוירופתיה סכרתית
  • כולסטרול - ביוטין חשוב לסינטזה (ליצירה) של חומצות שומן חיובית HDL.
  • דיכאון - מסייע במצבים של דיכאון.
  • גדילה - ביוטין מסייע לצמיחה וגדילה נורמאלית ותקינה, נחוץ לילדים.
  • זיעה - חשוב מאד לתפוד תקין של בלוטות הזיעה.
  • חמצת - ביוטין מקל במצבים של כאבי שרירים ומסייע להתפוגגות של חמצת בשרירים.
  • מח העצם - ביוטין חשוב לפעילות תקינה של מח העצם.
  • מין - ביוטין חשוב לתפקוד תקין של בלוטות המין.

תוספת של ביוטין לתזונה חשובה מאד כאשר מופיעים סימני חסר כגון אלו

  • בעיות עור - סבוריאה, דרמטיטיס, פסוריאזיס, עור יבש וקשקשי, פריחה אדומה ומתקלפת סביב העיניים, הפה האף ואיברי המין.
  • נשירת שיער, שיער דק יבש מתפצל ושביר.
  • סכרת, נוירופתיה סכרתית. (בתוספת חומצה אלפא ליפואית),
  • אנמיה, עייפות לא מוסברת, אנורקסיה, דיכאון והזיות, פאניקה.
  • דלקת בלשון או צריבה וכאב בלשון או לשון חלקה וחיוורת.
  • אובדן תיאבון, בחילות לא מוסברות, הקאות, אובדן חוש טעם.
  • נימול והרדמות של הגפיים (בתוספת B12).
  • כאבי שרירים (בתוספת מגנזיום מלאט),
  • הפרעות שינה (בתוספת מלטונין, 5HTP מגנזיום מלאט ועוד).
  • רגישות גבוהה לדלקות פטריתיות וחיידקיות (בתוספת נבגי פרוביוטיקה איכותיים).
  • השמנה קיצונית וכולסטרול גבוה שאינו ניתן לאיזון.
  • הגדלת כבד לא מוסברת.

מחקרים על ביוטין

נמצא שביוטין מעלה רגישות לאינסולין באמצעות אנזים ‏הנקרא גלוקוקינאז (אחראי על שלב ‏I‏ בניצול גלוקוז ע"י הכבד).‏‎ ‎‏ ‏B6‎‏ יסייע מכיוון שהוא מוריד ‏רמות גלוקוז.‏ כמו כן נמצא כי ביוטין מסייע לאיזון רמות סוכר בדם אצל סכרתיים מסוג I ומסוג II. המנגנון עליו עובד הביוטין הוא באמצעות הגברת יעילותם של האנזימים המעורבים בתהליך עיבוד הגלוקוז. מתוך מחקר זה עולה כי הביוטין יכול לעצור במידה מסוימת נוירופתיה סכרתית, שהיא מחלה של ניוון עצבי על רקע סכרתי. לאורך המחקר נרשמה הקלה בהתכווצויות שרירים על רקע נוירופתי, כמו כן הסתמן שיפור בתסמונת של רגל עצבנית על רקע נוירופתי. הקלה זו שיפרה את יכולת התנועה של חולי סכרת מוגבלים וזאת לאחר שימוש רציף בתוסף המכיל ביוטין.

ביוטין במזון

מזונות המכילים ביוטין: אורז מלא, כוסמת, שמרי בירה, בצל, אגוזי מלך, אבוקדו, פטריות, קטניות ובעיקר עדשים, זרעי חמניה, שקדים, עלי סלק, גזר, דגי- ים. ביצה מבושלת.

לאנשים השומרים על תזונה צמחונית, עם פלורה טובה, יש סינתזה מוגברת של ביוטין במעיים.‏

[section label="הגורמים העיקריים למצבי חוסר של ביוטין" anchor="causes-of"]

הגורמים העיקריים למצבי חוסר של ביוטין

  • תזונה דלה, חסר תזונתי במוצרי מזון המכילים ביוטין.
  • סכרת אשר מורידה באופן משמעותי את ספיגת הביוטין.
  • מחלות מעי דלקתיות הגורמות לחסר משמעותי בחיידקי מעי ידידותיים.
  • טיפול אנטיביוטי ממושך, או טיפולים תרופתיים ממושכים כגון סולפה.
  • ‎‎שומנים מחומצנים – פוגעים בפלורת המעי.‏
  • צריכת ביצים לא מבושלות.‎‎ חלבון ביצה מכיל אבידין (Avidin) הקושר ביוטין, וגורם להיותו בלתי זמין.‏

המלצות טופהיל

ביוטין 5000 BIOTIN  1-2 ליום. אפשר להשיג בארץ או בחו"ל

היעילות של ספיגת הביוטין עולה באופן משמעותי כשבצמוד לצריכתו נוטלים יוביקוינול (קואנזים Q10 פעיל)

מידע כללי אודות ויטמיני B

קבוצת ויטמיני B שייכים לויטמינים מסיסים במים. הם קו אנזימים ליצירת אנרגיה ומשמשים בין השאר לטיפול ולהפחתת דיכאון, חרדה ולכל התופעות הנלוות להן. תפקידים מרכזיים: שמירה על בריאות מערכת העצבים, העור, העיניים, השיער, הכבד והפה. כמו כן הם ‏שומרים על טונוס שרירים לאורך כל מערכת העיכול ודרושים לפעילות מוחית תקינה.‏ יש חשיבות לתת אותם כ‏קומפלקס B,‏ מכיוון שיש להם אפקט סינרגיסטי בגוף. ‏כשיש חסר באחד מהם, יש לתת את המכלול (קומפלקס) ובנוסף להוסיף את הויטמין החסר.‏