טופהילמתי לקחת תוספי תזונה?

הסטטיטיקות מצביעות על חוסרים תזונתיים רבים בתזונה המערבית הממוצעת. הוספת תוספי תזונה היא דרך חשובה להשלמת החוסר. יש תוספים שכדאי לקחת אותם יחד עם האוכל. ויש כאלו שצריך לקחת אותם על בטן ריקה. מה לקחת מתי?

ראשית, הסתכלו על הנחיות השימוש שכתובות על הקופסה. והקשיבו להנחיות המטפל.

באופן כללי, אם אין הנחיה אחרת, מומלץ לקחת תוספי תזונה עם הארוחה או סמוך לאחריה, יחד עם מים. ורצוי שזו תהיה ארוחה שומנית. זה כולל ויטמיני A, ויטמיני B אקטיביים (שעוזרים להפוך את המזון לאנרגייה), ויטמין C ליפוזומלי, ויטמין E, נוגדי חימצון, חומצות שומן (כגון שמן זרעי רימונים או שמן מרווה), אנזימי עיכול, (אם אינך מעכל את המזון, אנחנו לא יכולים לספוג את גורמי התזונה שבתוכו, ולא מקבלים את הדלק הנדרש להתחדשות, לריפוי, ולאנרגייה). יוד לוגול וסלניום. במיוחד, ויטמינים מסיסי שומן (כמו ויטמין D וויטמין K2 הנחוץ לספיגתו) וחומצות שומן ייספגו באופן מיטבי בארוחה שומנית (2).

יש מספר יוצאי דופן:

אנזימים פרוטאוליטיים (סראפפטאז, נאטוקינאז ופרוטאז) יש לקחת על קיבה ריקה, חצי שעה לפני האוכל או שעתיים אחרי. כדי שיגיעו למחזור הדם. חצי שעה סולו בגוף.

צמחי מרפא ופורמולות של צמחי מרפא – יש לקחת כמו אנזימים פרוטאוליטיים. אפשר לקחת אותם ביחד עם האנזימים הפרוטאוליטיים (חוץ מצמחי מרפא מנקי כבד, שאותם עדיף לקחת לבד ולעשות שעתיים-שלוש הפסקה בינם לבין שאר התוספים. כדאי גם להרחיקם מתרופות קונבנציונליות כי הם מנקים מהכבד גם את התרופות).

חומצות אמינו – על קיבה ריקה.

פטריות מרפא - עדיף לבדן, חצי שעה לפני האוכל או שעתיים אחרי. הן מכילות תשלובת עוצמתית של גורמי מרפא - שמעו על כך עוד בסדנה של אלה ונדל שהקלטנו עבורכם.

מינרלים - לספיגה מקסימלית, עדיף לקחת את אלו הקשורים בחומצות אמינו.

  • ברזל – ספיגתו דורשת חומצת קיבה – לא לקחת ותו עם תרופות סותרות חומצה כגון לוסק או אומפרדקס.
  • מגנזיום – רצוי לפני השינה. השיטה הכי יעילה היא למרוח שמן מגנזיום. רצוי לשלב גם בליעת מגנזיום מסוגים נספגים .
  • אבץ - תוספי אבץ הכי יעילים אם לוקחים אותם על בטן ריקה, לפחות שעה לפני או שעתיים אחרי האוכל. אבל, אם התוסף גורם לעצבנות בבטן, אפשר לקחת אותו ביחד עם האוכל. יש לעדכן בכך את המטפל שאיתו אתם מתייעצים. כמו כן אין לקחת אבץ יחד עם סידן או ברזל, כי  הם מפחיתים את ספיגתו.

פרוביוטיקה ונבגים – בד"כ הזמן האופטימלי הוא לפני השינה, על בטן ריקה, שאז יהיה לפרוביוטיקה זמן להיספג. יש פרוביוטיקות עם ציפוי נגד חומצת קיבה שמותר לקחת גם עם אוכל. אבל גם אותן עדיף בלילה. לקיחת אנזימי עיכול (במועדם) תעזור לספיגת הפרוביוטיקה.

אבקות מזון ירוק – מכילות הרבה סיבים ולכן רצוי לא ביחד עם ארוחה שומנית.

טיפים חשובים

כדי להתמיד, גבשו סדר יום. לדוגמה – על הבוקר, לפחות חצי שעה לפני האוכל, קחו את התוספים שיש לקחת על בטן ריקה.  ארוחת הבוקר היא זמן נוח לזכור לקחת את תוספי התזונה הבאים ביחד עם האוכל. אך יש אנשים שיעכלו את התוספים יותר טוב בארוחת הצהריים. הפסיקו לאכול עם השקיעה. ולפני השינה קחו מגנזיום, מלטונין, ופרוביוטיקה.

ההנחיות שכאן הן הנחיות כלליות, וכל אדם הוא אינדיבידואלי. יש להתחיל את השימוש בתוספים בהדרגה.

יש לקחת תוספי תזונה בקביעות מספר חודשים כדי להרגיש שינוי.

קנו קופסת מינון, וחלקו את הויטמינים של כל יום לפי בוקר , צהריים וערב. וכך

References

  1. Timing your vitamins - https://goo.gl/MkWRad
  2. Weil - https://goo.gl/gCy8KA
  3. Timing infography - https://goo.gl/hhRdfK
  4. Pill Popping 101 - https://goo.gl/RdqwMV
  5. ד"ר מרקולה - מדריך ידידותי לתזמון השימוש בתוספי תזונה.