טופהילפריון - מבט מהצד הטבעי

רוצה להיכנס להריון? הרופאים אומרים שאין לך סיכוי? יש ויש. שוקלת טיפולי פוריות ארוכים ומייגעים? קיבלנו כבר כמה וכמה זרי פרחים מנשים שהיו כבר על סף יאוש, עלו על הדרך הטבעית, והצליחו.

פריון זה אביב

בטבע אנו רואים כי הפריון צמוד לאביב שהיא עונת הלבלוב, הפריחה, שגשוג, ההתחדשות והשפע במזון. אביב קשור לאופטימיות, תקווה, אמונה, שמחה ואושר.

חוסר פריון זה חורף.

אם נתבונן בחורף נראה שהוא מתבטא בהתכנסות ותרדמה, מחסור ותנאי חיים קשים, טמפרטורות נמוכות, דכאון ודיכדוך, יאוש חוסר תקווה ואמונה. לילות ארוכים וימים קצרים. אם נתבונן בטבע בהקשר לעונות השנה, נראה שעוד לפני שהחורף נגמר והטמפרטורות עדיין נמוכות, כבר מתחילים שינויים והכנות לקראת האביב.

איך יודע הטבע על האביב המתקרב?

המפתח - בשעון הביולוגי. בטבע אנו מוצאים שעונים ביולוגים, מנגנונים מגוונים המופלאים מבינתנו, שבעזרתם נעשים תהליכי החיים. הם גם שמסבירים את תפקוד האדם לפי יום, לילה, חודש ותקופות השנה.

לכל איבר בגוף יש את שעות פעילות השיא שלו, ושעות פעילות השפל שלו. ידיעת השעון הביולוגי מסייעת לנו לדעת מתי להתעמל, לאכול, לנוח, ולישון.

המלטונין הוא אחד החומרים המפעילים את השעון הביולוגי שלנו. הוא מיוצר במוח על ידי בלוטת האיצטרובל. כשהשמש שוקעת עולה רמת הורמון המלטונין, הנקרא, הורמון השינה, כי הוא שאחראי על שינה תקינה. ללא מלטונין אין שינה. מולו ישנו סרוטונין, שהוא מעביר בין-עצבי, מרגיע ומשביע, הוא קשור לפעילותו התקינה של המוח. רמתו יורדת בזמן השינה. בבוקר נעשה תהליך הפוך, הסרוטונין גדל ואילו המלטונין יורד. תהליך זה מסביר לנו את תהליך היקיצה. ישנה חשיבות לשינה וליקיצה בזמן לפי חוקי השעון הביולוגי, לאלה ישנה השלכה לכל תהליכי החיים, כולל על הפוריות (2), (3).

האם יש קשר בין המלטונין והמחזור החודשי?

כשהלילות מתחילים להתארך המלטונין מאותת לנו, על החורף הקרב ובא. בבדיקות שנעשו, נמצא כי רמת האסטרוגן ירדה כשרמת המלטונין עלתה. ולהפך כשרמת המלטונין יורדת רמת האסטרוגן עולה. דבר זה מסביר את העובדה, שבאזורים צפוניים, כמו נורבגיה שבה יש לילות חורף ארוכים, מאבדות נשים רבות את המחזור בתקופת החורף. לעומת זאת כשלילות החורף מתחילים להתקצר, המלטונין הולך וקטן. הוא מאותת לשעון הביולוגי כי האביב מתקרב. משמעות האיתות היא: התחדשות. (שימי לב על הקשר בין חודש והתחדשות). המסקנה היא, כי שמירה על תקינות השעון הביולוגי, חשובה לתקינות המחזור החודשי ולפוריות. מכאן גם החשיבות לשינה בזמן ויקיצה מוקדמת.

טוב לצאת לאור השמש מוקדם בבוקר ללא משקפי שמש, למשך ½ שעה. אור השמש הנקלט בעיננו מפעיל את מנגנון ההיפוך: הסרוטונין גדל והמלטונין קטן. אנו צריכים לחזור על פעולה זו כל בוקר. בצורה זו אנו מאותתים לשעון הביולוגי כי האביב הגיע!

למלטונין יש גם השפעה על הורמוני בלוטת התריס שגם הם משפיעים על הורמוני המין. תת פעילות של בלוטת התריס גורמת לשינויים נפשיים, דיכאון דכדוך, נטייה לבכי. תופעות המתאימות לתקופת החורף. לפיכך יש לתמוך בבלוטת התריס כחלק מהטיפול נגד עקרות על ידי: אצות ים, טירוזין, סלניום, מולטי-ויטמין, חומצות שומן ועוד. תת פעילות בלוטת התריס מפריעה להריון תקין (הרחבה - איזון פעילות בלוטת התריס).

האם יש קשר בין הסרוטונין והמחזור החודשי?

ירידה של הסרוטונין משפיעה על מצב הרוח, עד כדי דיכאון. בתקופה שלפני הווסת עלולים להיות שינויים קיצוניים במצב הרוח, התקפי רעב למזונות מתוקים ועמילנים, שבכל אלה הסיבה היא הסרוטונין הנמוך. חמרים התומכים בייצור הסרוטונין הם: ויטמין B6, פולטה (חומצה פולית טבעית) והחומצה האמינית טריפטופן. בכדי להגביר את הספקתה, יש לעשות הפרדת מזונות. כך למשל, לא רצוי לאכול פחמימות עם חלבונים. את הפחמימות נצרף לירקות. לדוגמה: לחם נצרף לסלט ירקות ולא לגבינה.

עזרי למלטונין לפעול באופן טבעי. מומלץ להתייחס לאותותיו המכוונים לשינה בשעות החשיכה. מאוד רצוי ללכת לישון מוקדם בכדי שהשעון הביולוגי יפעל כתיקונו. (אני מציע כשעה סבירה: 22.30 עד 0600) שבע וחצי שעות של שינה טובה זה בסיס חיוני לבריאות תקינה. שינה לתוך שעות הבוקר המאוחרות גורמת לחוסר בסרוטונין!!!. רובנו מזלזלים בשעון הביולוגי, משבשים אותו ע"י צריכת קפה ומעוררים אחרים, ובנוסף לכך שימוש באור הניאון, אינטרנט בילויים וצפייה בטלוויזיה בשעות הלילה. רובנו נדרשים להחזיר את השעון הביולוגי לעבודתו הרגילה.

לסיכום: לשיפור הפוריות, עלינו להביא את האביב לביתנו, לחזק את המצב האביבי, כך שיהיה לנו אביב כל השנה.

לפנינו טבלה השוואתית בין עונות החורף והאביב, עם המאפיינים של כל אחת. מהן השלכותיהם, וכן פתרונות להשגת מצב אביב. את עלולה להימצא במצב חורפי כל השנה. בכדי שהמצב לא יחריף, כלומר יהיה חורפי, ההוראה היא: סגרי מצב חורף  עברי למצב אביב: (ראי טבלה בהמשך בעמוד הבא.)

תוספים לעזרה לפוריות:

DHEA - תת הורמון טבעי, קשור לייצור האסטרוגן.

פרגננלון - תת הורמון טבעי, קשור לייצור פרוגסטרון.

ג.ל.א שמן נר הלילה – חומצות שומן שנחוצות ליצור ההורמונים.

פורמולה צמחים לפוריות

"הורמיל" – לתמיכה הורמונאלית טבעית.

קואנזים B קומפלקס פעיל – מיכלול מתקדם של ויטמיני B אקטיביים.  מכיל גם פולטה, P5P.

פולטה - חומצה פולית טבעית. נחוצה למניעת מומים בהתפתחות העובר. חשוב שתהיה טבעית.

מלטוניןסרוטונין. חיוני לשמור על תקינות השעון הביולוגי, לקבלת מחזור תקין.

P5P ו-5HTP – תוספים אלה מגבירים סרוטונין ומלטונין.

נבגי פרוביוטיקה איכותיים - חשובים לתקינות מערכת העיכול, בשילוב תזונה נגד קנדידה. מייצרים גם אנטי אוקסידנטים.

"Herbal Liver Support" - פורמולת ניקויי כבד, כבד תקין חשוב לכול מערכות הגוף.

מתיל B12 וטיפול תומך בבלוטת התריס, אלה גורמים הקשורים לפריון ולתקינות ההיריון.

אנמיה – חוסר דם. חשוב להתחיל היריון עם רמת ברזל תקינה כדי למנוע אנמיה בהמשך (אנמיה - הרחבה).

טבלת השוואה - מצב חורף ומצב אביב

מצב חורף מחסור בגורמי תזונה, רזון, רעב, קמילה, התכנסות
מצב אביב שפע מזון,  שובע. פריון, פריחה, התחדשות.
פתרונות, תוספות מזון מזון טרי, ירקות ופירות חיים מגוונים וצבעוניים. עלים ירוקים. נבטים. רצוי אורגני. ביסוס הגוף.
מצב חורף צריכה של מזון מעובד, אוכל תעשייתי ('ג'אנק פוד'), חוסר בגורמי  תזונה.
מצב אביב צריכה של מזון טבעי, מזון גלמי מלא, לא מעובד.
פתרונות, תוספות מזון השלמות מזון, נוסחת מולטי ויטמין איכותית לנשים - יש לחפש נוסחאות טהורות המותאמות לנשים והמכילות כמוסת מספקת של B פעילים בצורת הקואנזים שלהם בצירוף מינרלים קשורים אורגנית ועוד. 
מצב חורף השמנה. השמנת יתר עלולה לגרום לעקרות, עלול להיות קשר לסכרת והומוציסטאין.
מצב אביב משקל בטווח התקין פלוס עליה קטנה.
פתרונות, תוספות מזון תזונה נכונה באמת, דיאטה מאוזנת. טיפול בסכרת, השלמות ויטמינים.
מצב חורף דכדוך, דכאון, פסימיות, יאוש
מצב אביב
שימחה, אושר, תקווה, אמונה ואופטימיות.
פתרונות, תוספות מזון עברי לחשיבה חיובית, ברכה, הדרכה רוחנית. תנועה רכה, צ'יקונג.
מצב חורף רגשות שליליים ותגובות בהתאמה: שנאה, כעס, חרון, מסתמה, זעם, פחד, בכי.
מצב אביב רגשות חיוביים ותגובות בהתאמה: אהבה, חיבה, ידידות, חיוך, צחוק
פתרונות, תוספות מזון חשיבה חיובית ומתן אהבה משנים כיוון.
מצב חורף מתח (סטרס), לחץ, משבשים את המחזור והביוץ.
מצב אביב עבודה מרגיעה, עיסוק בתחביב.
פתרונות, תוספות מזון להתרחק מהגורמים המזיקים, מדיטציה.
מצב חורף התגובה לרעמים היא פחד וחרדה. סביבה רועשת, מוזיקה רועשת, יוצרים  תגובת חורף.
מצב אביב רחש טבע חיים, ציוץ ציפורים, זרימת נחל וכו'.
פתרונות, תוספות מזון מוזיקה מרגיעה, מוזיקה פסטורלית, שירי אהבה, סרנדות.
מצב חורף חוסר גיוון, אפור, שחור, עננים שחורים, וכו'.
מצב אביב רבגוניות, ירוק, צבעוני, פרחים.
פתרונות, תוספות מזון גיוון והכנסת צבע לסביבה: בבית, בחצר, בלבוש, במזון .
מצב חורף תנאי קור, הרגשת קור בגלל אנמיה, או בגלל תת פעילות של בלוטת התריס.
מצב אביב הרגשת חמימות
פתרונות, תוספות מזון טיפול נגד אנמיה, טיפול תומך בבלוטת התריס,  הם גורמים הקשורים לפריון
מצב חורף שיבושים בשעון הביולוגי, מלטונין ברמה  גבוהה, סרוטונין ברמה נמוכה, גורמים ליקויים ושיבושים במערכת הפריון.
מצב אביב סרוטונין ברמה גבוהה, מערכת הפריון תקינה, מחזור תקין. שעון ביולוגי תקין: שינה ויקיצה 22:30 – 06:00.
פתרונות, תוספות מזון לצאת מוקדם בבוקר ולספוג את אור השמש. למשך ½ שעה. P5P, פולטה, 5HTP, אלה מגבירים סרוטונין.
מצב חורף חוסר איזון הורמונלי, שיבושים במחזור, חוסר ביוץ.
מצב אביב מחזור תקין
פתרונות, תוספות מזון תוספת ג.ל.א – שמן נר הלילה. פורמולת צמחים לפוריות, DHEA, פרגננלון (תת-הורמון).
מצב חורף שימוש באנטי-ביוטיקה, (=נגד חיים), מביא לפטריות קנדידה. קשר לעקרות.
מצב אביב שימוש בפרו-ביוטיקה: בעד חיים, לבריאות. טיפוח מערכת החיסון.
פתרונות, תוספות מזון נבגי פרוביוטיקה איכותייםבשילוב ותזונה נגד קנדידה. פורמולת ניקויי כבד, קואנזים B קומפלקס פעיל.  שוקלת אנטיביוטיקה? יש אלטרנטיבות טבעיות . 

References

  1. השעון הביולוגי ברפואה הסינית - http://foreverconscious.com/traditional-chinese-organ-body-clock
  2. הרחבה - מלטונין, שינה תקינה. ואיזון השעון הביולוגי 
  3. הרחבה -  מי שודד לי את הלילה, על שינה ועירנות.