טופהילהיתרונות הרפואיים (המוכחים) של צ'י קונג וטאי צ'י
נמצא שהוא מפחית לחץ דם. משפר את היציבות, מקל על דיכאון וחרדות, משפר את איכות השינה, מחזק את מערכת החיסון, ואפשר להתחיל, אותו ב-2 דקות ביום,

בסין יודעים כבר אלפי שנים את מה שהמדע המערבי מתחיל רק עכשיו לגלות – תרגול קבוע של צ'י קונג ו/או טאי צ'י מסייע רבות למניעה וטיפול במחלות, ותורם לבריאות והרגשה כללית טובה יותר.

מה זה צ'י קונג?

צ'י קונג (באנגלית qigong) היא שיטת תרגול עדינה שקיימת בסין כבר למעלה מ-3000 שנים. המילה צ'י בסינית משמעה כוח החיים, ומשמעות המילה קונג היא מיומנות – זאת אומרת שתרגול צ'י קונג משמעותו (בתרגום חופשי) היא לפתח מיומנות בהפעלת כוח החיים.

התרגול עצמו מבוסס על סדרות של תנועות, שעל כל אחת מהן חוזרים מספר פעמים, במטרה למתוח ולחזק את הגוף, לשפר את תנועת הנוזלים בגוף (דם, נוזל סיכה במפרקים והנוזל הלימפתי) ולפתח מודעות לאופן שבו הגוף נע במרחב.

מה שמבדיל את הצ'י קונג משיטות אחרות של פעילות גופנית הוא בעיקר הדגש על המודעות והדמיון המודרך שמלווים את התרגול, אשר נועדו לסייע למתרגל לפתח מודעות ושליטה ב'צ'י'. כלומר, זהו תרגול שלא מתמקד רק בצד הפיזי אלא גם בנפש ובתודעה, ולכן מהווה מעין מדיטציה בתנועה, שבנוסף ליתרונות הגופניים, מסייעת גם להגברת המודעות העצמית והשקטת המיינד והנפש.

 

התרגול אינו דורש ציוד מיוחד כמו מחצלת, וניתן לביצוע בעמידה או בישיבה, כמעט בכל מקום. אין צורך לזכור סדרות ארוכות של תרגילים, והסדר ביניהם הוא חופשי.

 

מה זה טאי צ'י?

בדומה לצ'י קונג, גם הטאי צ'י היא פעילות גופנית שמקורה בסין העתיקה, ונחשבת לסגנון תרגול פנימי ועדין, שנעשה בתנועה איטית וזורמת, תוך שימת דגש על מודעות לגוף ולנפש.

להבדיל מהצ'י קונג, הטאי צ'י הוא למעשה סוג של אומנות לחימה אותה תרגלו במקור לא רק למטרות בריאות, אלא גם למטרת הגנה עצמית. כמו כן, להבדיל מהצ'י קונג, הטאי צ'י כולל בדרך כלל סדרה אחת קבועה של תנועות המבוצעות ברצף אחיד, ללא חזרה על תנועות בודדות.

 

התרגול המתון מסייע לחיזוק השרירים והעצמות ותורם גם לשיפור היציבה ושיווי המשקל. כמו כן, בדומה לצ'י קונג, הדגש המנטלי והנפשי במסגרת התרגול תורמים גם לשיפור המצב הרגשי, היכולות המנטליות והבריאות הכללית.

עדויות מחקריות לסגולות הרפואיות של התרגול

נכון להיום, קיימים כבר למעלה מ-500 מחקרים קליניים על צ'י קונג וקרוב ל-2000 מחקרים על טאי-צ'י. בעוד שלא כל המחקרים הגיעו למסקנות חד משמעיות, בכל זאת, התמונה שמצטיירת מבחינת התוצאות מרשימה למדי, ומצביעה על שלל יתרונות בריאותיים שהתרגול מספק. אלה כוללים:

  1. הפחתת לחץ דם
  2. שיפור היציבה
  3. הקלה בתחושות של דיכאון וחרדה
  4. שיפור איכות השינה
  5. הפחתת כאבים כרוניים
  6. חיזוק השרירים
  7. שיפור צפיפות העצם
  8. שיפור איכות החיים
  9. חיזוק מערכת החיסון
  10. הפחתת דלקתיות
  11. שיפור של תפקוד קוגניטיבי
  12. הפחתת בתסמיני דלקת מפרקים
  13. שיפור ביכולת הלב והריאה לספק חמצן בזמן פעילות גופנית

ההתנסות האישית שלי עם צ'יקונג

  • חיסול הצטננות תוך שעה.
  • הפגת כאבי גב.
  • זרמים של חשמל (אנרגיית חיים) לאחר תרגול די קצר, בייחוד במקומות עוצמתיים בטבע.
  • צ'יקונג קבוצתי מהווה טיפול קבוצתי לכל דבר.
  • מורה טוב הוא מורה מעמיק. חפשו מורה שחוזר על אותו תרגיל כמה וכמה פעמים.  יהיה קשה לעקוב אחר מורה שמנסה לדחוס כמה שיותר תרגילים לכמה שפחות זמן

איפה מתרגלים?

מגוון קבוצות תרגול ברחבי הארץ תוכלו למצוא באתר bodyways.

אפשר גם לתרגל בבית בחינם דרך המחשב - הנה קורס הצי'קונג המעולה של מרכז טובינה, בכרמיאל שיישלח אליכם במייל. ויש גם רבים אחרים כמו נירה רבינוביץ' שמתרגלת בפרק הירקון. ואפשר גם ללמוד להיות מדריך!

גם בכנסים של עמותת תעצומות לפוגשים את המחלה, לצ'יקונג יש מקום נכבד. אבל יפה שעה אחת קודם!

אם אתם יודעים אנגלית, יש סרטונים מלאי השראה, ובשפע

סיפו אנטוני - המורה הוא ביותר שנתקלתי בו אי פעם. עם בלוג צ'יקונג מדהים בהיקפו.

חפשו ותמצאו:

  • חטיפי צ'יקונג -  2 דקות ביום,
  • צ'יקונג לנשים
  • צ'יקונג לילדים.
  • צי'קונג בישיבה
  • צי'קונג לבוקר
  • צ'יקונג לערב.
  • צי'קונג בעברית.

הנה פלייליסט עם מגוון סרטונים שמצאתי ברשת. הסרטון הראשון הוא של אייל ילוז, ממרכז טובינה בכרמיאל.

מקורות

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27183035

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17443749/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4332633/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28953263

כל המחקרים מגיעים מ-PubMed, בסיס הנתונים של הספרייה האמריקאית הלאומית לרפואה.