טופהיל
ביו NMN - תוסף אנטי אייג'ינג אמיתי חדש בעולם

תרגמה וערכה הנטורופתית נטע פלג-ג'ראד

 

האם יש חומר שמטפל במערכות רבות ברמת התא וגם נמצא במחקרים כמעכב הזדקנות  ואף  מצעיר?

עכשיו יש! ביו NMN

"אני מרגיש צעיר יותר, באמת. וגם את כאבי הגוף והמפרקים להם התרגלתי במשך השנים הולכים ונעלמים. ואפילו במוחי אני מרגיש הרבה יותר טוב, ער יותר ותוסס. תודה! " (איטלו רומנו, בן 77, 27.6.18)

מהי נשימה תאית ולמה היא חשובה?

חילוף חומרים (נשימה תאית) תקין בכל תא ותא הינו הבסיס לחיים ולמניעת מחלות.

מה זה ביו NMN?

ביו NMN הינו חומר המוצא הזמין ל NAD+

התהליך בגוף: Nicotinamide Riboside מומר ל NMN שמומר ל NAD+

מהו NAD+?

Nicotinamide Adenine Dinucleotide – NAD+ הינו קו-אנזים עיקרי אשר איבר הנשימה התאי (המיטוכונדריה) זקוק לו לתפעול כל הפעילויות הבסיסיות של התא, בנוסף NAD+ מאפשר קשר בן גרעין התא למיטוכונדריה. במחקרים נמצא כי ככל שאנו מזדקנים כמות ה NAD+ בגופנו יורדת- דבר התורם לתקשורת לקויה בתוך התא, לקושי ביצירת אנרגיה תאית ובשל כך למחלות ולתהליכי ההזדקנות. (חוקרים סבורים כי זהו המפתח העיקרי לסיבה להזדקנות בכללותה)

באילו מזונות נמצא NMN?

6 המזונות העשירים ביותר ב NMN:

  1. ברוקולי
  2. כרוב
  3. מלפפון
  4. אדממה (פולי סויה)
  5. אבוקדו
  6. עגבנייה

כדי ליהנות מהיתרונות הבריאותיים של ה NMN יש לאכול כמויות גדולות מאוד של המזונות המכילים אותו.

מה היתרון של NMN על פני תוספי Nicotinamide Riboside ו- NAD+?

תוספי NAD+ נקלטים בכבד אבל לא עוברים את מחסום קרום התא (ממברנת קרום התא) ולכן תהיה ספיגה בכבד בלבד ללא התועלות הדרושות לכל חלקי הגוף.

במחקרי המעבדה  (עכברים) נמצא כי:

  1. סיבולת: ל- NMN יש השפעה חזקה פי 5 מאשר ל- Nicotinamide Riboside בתחום הסיבולת
  2. בריאות הלב- NR לא השפיע ואילו NMN הראה שיפור מהותי (10,11),
  3. אלצהיימר- NMN הראה שיפור באלצהיימר אולם NR  לא. (12)

NMN בכמויות מספיקות נמצא במחקרים כתורם בתחומים הבאים:

  1. העלאת אנרגיות- במחקר: עכברים שקיבלו NMN היו אנרגטיים הרבה יותר והפיקו יותר אנרגיה ברמת התא.
  2. שיפור בקוגניציה (זיכרון, ריכוז, חשיבה וכיו"ב)
  3. תמיכה בפעילות הלב
  4. תיקון DNA, בפרט DNA שנהרס על ידי קרינה (13).
  5. שיפור בראייה- שיפור ברטינה של העכברים והפחתת תופעה של יובש בעיניים.
  6. תמיכה לספורטאים- משפר סיבולת וביצועים.
  7. תמיכה בעצמות ובשרירים- לעכברים נצפתה צפיפות עצם גבוהה יותר ושרירים ארוכים יותר ובנוסף 513 הגנים שאחראיים על איבוד שריר וצפיפות עצם דוכאו.(9)
  8. תמיכה בתהליכי הרזייה- במחקר: עכברים שצרכו מינון נמוך הפחיתו 4% ממשקלם ועכברים שצרכו מינון גבוה הפחיתו 9% ממשקלם.
  9. הפחתת מצבי סכרת- במחקר: עכברים שקיבלו NMN הראו עליה ברגישות לאינסולין.
  10. הפחתת כולסטרול וטריגליצרידים בדם
  11. האטת קצב ההזדקנות (שפעול של פחות גנים שתורמים להזדקנות ויותר גנים שמאריכים חיים)
  12. תפקוד טוב יותר של מערכת החיסון- פחות זיהומים ופחות סרטן.

"בגיל 57, הרגשתי שאני במצב די טוב מלרוץ, לשחות ולהרים משקולות 5-6 ימים בשבוע. כן, חוויתי כאבים בברך, בירך, בגב ובכתף אשר הגבילו את זמן ומרחק הריצה שלי ואת המשקל אותו הצלחתי להרים. הייתי איטי וחלש יותר מאשר כשהייתי צעיר, אבל מי לא?

בגיל 58, אני חוזר לרוץ מייל ב- 6 דקות, מרים משקולות כבדים יותר ושרירי יותר ממה שהייתי בשנות ה- 20 שלי. מה שמדהים הוא שהשיפורים הגיעו לאחר פחות מ 3 חודשים של נטילת מינונים תכופים של NMN (מתחת ללשון). בנוסף, השגתי אפילו תוצאות טובות יותר ומהירות יותר מאשר העכברים בניסויים של ד"ר סינקלירס. (Bryan Nettles, הבעלים של lifebynature, יולי 2018)

מחקר עכברים באוניברסיטת הרווארד

"אחרי 6 ימים שבהם הוזנו העברים ב NMN לעכבר בן 22 חודש (שווה ערך לגיל 70 אצל בני אדם) הייתה יכולת שרירית, סיבולת ומטאבוליזם זהה לזו של עכבר בן 6 חודשים... " (מחקר סינקלר 2013) 

"NMN בטווח ארוך הצליח להצעיר לעכברים המבוגרים את רוב מדדי ההזדקנות הן הפיזיולוגים והן הקוגנטיבים" (מילס 2016)

מחקר על NMN הדגים "הצערת הגיל"

המחקר (1) שפורסם ב 22 למרץ 2018 זיהה את המנגנונים העיקריים התוך תאיים העומדים מאחורי הזדקנות כלי הדם ואת התפקיד החשוב אותם הם מגלמים  בבריאות השרירים. החוקרים האכילו עכברים ב 400 מ"ג /ק"ג NMN ליום במשך חודשיים (שווה ערך ל-6 שנות טיפול בבני אדם). לאחר חודשיים נמצא כי עכברים בני 20 חודש (שווה ערך ל-70 שנה בחיי אדם) העלו זרימת דם לשרירים, שיפרו פעילות פיסיקאלית וחזרו לכושר כשל עכברים צעירים.

הזדקנות כלי הדם

"אנחנו זקנים כמו העורקים שלנו" - תומאס סידנהאם, רופא אנגלי

"הצלחנו לגלות דרך להפוך את כיוון הזדקנות כלי הדם ע"י הגדלת נוכחות מולקולות NMN בגוף, דבר המשפר את התגובה הפיזיולוגית לפעילות גופנית". – פרופ' דיוויד סינקלר, מנהל המרכז לביולוגיה של ההזדקנות באוניברסיטת הרווארד.

כאשר אנו מזדקנים כלי הדם שלנו משתנים, הדבר גורם למחלות לב, ירידה קוגניטיבית, איבוד רקמת שריר, פגיעה בכושר ריפוי פצעים וחולשה כללית. מדענים יודעים כי אובדן זרימת הדם לאיברים ולרקמות מוביל להצטברות של רעלים ורמות חמצן נמוכות.

תאי האנדותל - אשר מצפים את כלי הדם מבפנים - חיוניים לצמיחה של כלי דם חדשים המספקים דם עשיר בחמצן ובחומרי הזנה לאברים ולרקמות. אבל כאשר תאי אנדותל אלו מזדקנים מתרחש ניוון של כלי הדם, כלי דם חדשים אינם נוצרים וזרימת הדם לרוב חלקי הגוף הולכת ופוחתת.

הקשר לשרירים

דינמיקה זו בולטת במיוחד בשרירי השלד, אשר תלויים מאוד באספקת דם חזקה על מנת לתפקד כשורה. מצב זה נקרא סרקופניה. פעילות גופנית לבדה עוזרת להאט מעט את התהליך אבל לא מונעת אותו. בסדרה של ניסויים, המדענים ברשות פרופ'  סינקלר מצאו כי תהליך זה קורה כאשר תאי האנדותל מאבדים חומר הנקרא SIRT1.

תוספים עם NMN מגבירים NAD +, אשר מגרה את SIRT1 ומשחזר את הצמיחה של תאי האנדותל.

אחרי חודשיים עם NMN עכברים מבוגרים החלו להצמיח כלי דם חדשים (אנגיוגנזיס) אשר תמכו בשלד ובשרירים. זרימת הדם גדלה וסיבולת החיות השתפרה ב 56%-80% לעומת עכברים מבוגרים שלא טופלו.  עכברים מטופלים הראו ביצועים כשל עכברים צעירים פי 2.

שימו לב! פעילות גופנית שיפרה את הישגי העכברים ולכן מומלץ לשלב עם התוסף גם פעילות גופנית סדירה ובנוסף התוסף מתאים מאוד לספורטאים שרוצים לשפר את הכושר והסיבולת שלהם.

NMN והזדקנות

ב2016 פורסם מחקר אחר בו נמצא כי לאחר 12 חודשי טיפול ב NMN, התוסף הצליח להקטין את רוב המדדים הפיזיולוגים והביוכימיים של הזדקנות.(2)

NMN ותיקון DNA

ב- 2017 פורסם כי ל NAD+ תפקיד מפתח בתיקון DNA. עכברים שטופלו הראו שיפור ביכולת התאים שלהם לתקן DNA (מקור 3)

NMN ומוח

לדברי ד"ר סינקלר, אותו מנגנון יכול גם לעודד את היצירה של כלי דם במוח, שם "חוסר החמצן והצטברות של פסולת (כתוצאה מאובדן נימים) קובע את הירידה בתפקוד והתגברות של מחלות כגון פרקינסון ואלצהיימר". זאת הסיבה לכך שכבר במחקרים מוקדמים עם NMN ו- NR הוכח כי לחומרים אלו יעילות בטיפול במחלות נוירולוגיות ניווניות.

מחקרי NMN בבני אדם

בשעת כתיבת מאמר זה נמצאים לפחות 4 מחקרים קליניים (בבני אדם) בשלבים שונים ולפני פרסום.  קיימים 3 מחקרים קליניים עם NR שפורסמו והראו תוצאות דומות לתוצאות שנתקבלו בעכברים. (4,5,6)

איך לצרוך? בהמסה תת לשונית

במחקר נמצא כי הספיגה התת לשונית היא הצורה המומלצת להבטחת ספיגה בתאים בגוף ולא רק בכבד מכיוון שלקיחה בבליעה לא שורדת את מערכת העיכול מספיק זמן כדי להיכנס לתאים.

--> נמצא כי לקיחה תת לשונית מבטיחה ספיגה של פי 3-10 מלקיחה בכמוסה. ספיגה כזו היא כמעט שוות ערך להזרקה החומר לדם!

במחקר נראה כי NMN עולה ויורד יחסית מהר בדם. כדי שהחומר יגיע גם לרקמות ולא רק לכבד (אנחנו רוצים אותו גם בכבד), וכדי להימנע מפירוק החומר במערכת העיכול יש לבצע את ההנחיות הבאות: יש להמיס טבליה אחת מתחת ללשון 4-8 פעמים ביום, (יש לשמור על הפרש של שעה לפחות בן כל מנה) ניתן ללעוס, עם או ללא אוכל.

בנוסף, מומלץ לעשות הפסקות של 2-3 ימים בכל שבוע מלקיחת התוסף. יש לכוון את ההפסקות לימים בהם יש פחות פעילות מאומצת. מדוע יש לבצע הפסקות? כדי למנוע הסתגלות של הגוף וצורך בכמויות גדולות יותר ויותר של התוסף.

מדוע כל כך הרבה?

NMN עושה את רוב העבודה שלו כשהוא נכנס לזרם הדם אולם הוא מספיק להיות שם זמן קצר (כחצי שעה) ומיד מועבר לכבד. מכיוון שעיקר האפקט הוא בדם יש לצרוך NMN מספר רב של פעמים ביום בכדי למקסם את התוצאה.

NMN וסרטן

התרוקנות מאגרי ה- NAD+ עם הגיל ממלאת תפקיד חשוב בהיווצרות סרטן. זאת עקב הגבלת יצור האנרגיה, הקבלת תיקון ה-DNA והגבלת היציבות הגנומית. בשלבים המוקדמים, שחזור רמות ה-NAD+ עשוי להפוך תאים ממאירים בחזרה לתאים רגילים. כשהמחלה בשלבים מתקדמים - יש תיאוריה שה-NMN עלול לסייע בפיתוח כלי דם חדשים סביב הגידול. במחקר לא נמצאו ראיות לנזק אולם הנושא טרם נחקר די צרכו (13).

המלצות

מומלץ לשלב עם פעילות גופנית סדירה להעצמת פעילות התוסף.

איפה להשיג

ביו-NMN באבקה ניתן להשיג ישירות בחו"ל, באמזון. את האבקה יש למוסס מתחת ללשון. את השילוח לארץ יש לבצע דרך פתיחת כתובת אמריקאית.

נכון ליום כתיבת הכתבה, מומלץ יותר להשיג NMN בטבליות למציצה מתחת ללשון - יש אנשים שמעידים שהספיגה משופרת.

אם דחוף לכם או שאתם מחפשים טבליות - אפשר להשיג אותן בארץ.

References

  1. https://www.cell.com/cell/pdf/S0092-8674(18)30152-1.pdf
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28068222
  3. https://newsroom.unsw.edu.au/news/health/unsw-harvard-scientists-unveil-giant-leap-anti-ageing
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29211728
  5. https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02921659
  6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5062546/
  7. http://time.com/4547919/this-compound-in-broccoli-can-slow-aging/
  8. https://drjohnday.com/6-foods-to-reverse-aging-with-nmn/
  9. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1550413116304958
  10. https://insight.jci.org/articles/view/93885
  11. https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fasebj.31.1_supplement.602.15
  12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29432159
  13. https://www.scitechnol.com/peer-review/nad-in-cancer-prevention-and-treatment-pros-and-cons-zR4d.php?article_id=5285