טופהילמה כדאי להנביט?

לכבוד ט"ו בשבט, החג שכולו מוקדש לטבע, החלטנו ליצור עבורכם סדרת כתבות שתסייע לכם לגלות את עולם ההנבטה. בשתי הכתבות הנוספות בסדרה, הסברנו את היתרונות הגדולים הן של אכילת נבטים והן של ביצוע פעולת ההנבטה בעצמכם, וסיפקנו לכם מדריך פשוט לביצוע ההנבטה. הפעם נבחן את השאלה – אילו זרעים כדאי להנביט ומה היתרונות של כל אחד מהם?

מה אפשר להנביט?

לפני שנבחן מה כדאי להביט, חשוב שנבחן קודם כל מה בכלל אפשר להנביט. התשובה לכך היא שניתן להנביט כל זרע (כולל קטניות, דגנים וגרעינים שונים) כל עוד הוא שלם, לא עבר קליה או חימום ונמצא עדין בקליפתו.

תהליך ההנבטה הוא פשוט ומהיר יחסית, אך הוא נבדל בין זרעים שונים, כך שיש זרעים שנחשבים קלים יותר להנבטה ואחרים מצריכים יותר מאמץ. הזרעים  הקלים ביותר להנבטה הם עדשים ירוקות ומאש. זרעים נוספים שקלים יחסית להנבטה כוללים עדשים כתומים, מאש, חומוס, חיטה, פול, סויה, קינואה, זרעי חמניה, זרעי דלעת וזרעי ירקות שונים. אחרים שמצריכים יותר מאמץ.

מה כדאי להנביט?

שימו לב - אם זאת הפעם הראשונה שלכם כדאי להתנסות קודם באחד מהזרעים שנובטים בקלות:

עדשים – עדשים נחשבות בעיני רבים לקטנייה המתאימה ביותר להנבטה. את נבטי העדשים אפשר לאכול חיים והם הם בעלי טעם עדין שמזכיר קצת אפונה ירוקה טרייה. נבטי עדשים הם גם בעלי ערך תזונתי גבוה במיוחד, הכולל ויטמין C, ויטמין B1, B6, ביוטין וחומצה פולית, אשלגן, מגנזיום, ברזל, אבץ, סלניום – כולם בכמות גבוהה בהרבה מזאת של עדשים יבשות. כמו כן, הם מהווים את אחד המקורות העשירים ביותר לחלבון הנספג באופן מלא ומקור טוב לסיבים תזונתיים.

חילבה – נבטי החילבה מסייעים לניקוי הכבד ולאיזון הכולסטרול ומתאימים במיוחד לאנשים הסובלים מסכרת ו/או שרוצים לשפר את איזון סוכר בדם. (ולידיעתכם – ההנבטה מפיגה את הריח).

מש - אפונה סינית - הנבט מכיל חומצות אמינו, וויטמינים C,B,A ונובט בקלות ובמהירות.

בתמונה- נבטי עדשים


 

אפשר להנביט גם:

חיטת כוסמין - מומלץ להנביט חיטת כוסמין אורגנית, (דלת גלוטן, ובלי הנדסה גנטית) ולאכול סמוך לנביטה, שכן אם ממתינים זמן רב מידי הנבטים נעשים סיבייים. אפשר גם לגרוס את הנבטים במעבד מזון, להכין מהם "לחם נבוט" בריא ולשמור במקרר או במקפיא עד לאכילה. הנבט מכיל את 8 החומצות האמיניות החיוניות, וכן ויטמינים A, C, E .

אספסת – נבטי אספספת הם עשירים במיוחד במינרלים כגון ברזל, אשלגן, מנגן, סידן, ועוד.

קינואה – הקינואה מכילה את כל חומצות האמינו, ולכן מתאימה במיוחד לצמחוניים וטבעוניים, או לכל מי שאוהב אוכל בריאות. בנוסף, הקינואה מנביטה מהר יחסית (תוך 24 שעות) ולכן מתאימה גם ל'מנביטים מתחילים'. את הנבטים המוכנים ניתן לאכול מייד ללא צורך בבישול, ואפשר כמובן גם להוסיף אותם לסלטים, מרקים, מיצים או תבשילים בהתאם לטעם האישי שלכם.

כוסמת – נבטי כוסמת מכילים ליזין , שזו חומצה אמינית החסרה בדגנים. כמו כן הם מכילים ביופלבונואידים.

זרעים נוספים שמומלץ להנביט – זרעי חמניות, ברוקולי, צנון, צנונית וכוסמת.

בתמונה- נבטי מש


איך אוכלים את הנבטים?

את רוב מהזרעים המונבטים תוכלו לאכול חיים, כמו שהם, כחטיף או תוסף לסלט ומאכלים חיים אחרים. ניתן כמובן גם להוסיף אותם לתבשילים, ולהשתמש בהם כפי שהייתם משתמשים בזרעים בלא מונבטים אך חשוב להביא בחשבון שהם מצריכים זמן בישול קצר בהרבה (מה שמתורם לערך התזונתי שלהם ושל התבשיל כולו).

תוכלו למצור שפע של מתכונים בריאים והמלצות נוספות בספר 'סוד רפואי טיפוח נפשי'

מידע נוסף לגבי הנבטה תוכלו למצוא בכתבות הנוספות בסדרה:

איך מנביטים זרעים, קטניות וגרעינים?

תועלות ההנבטה

בהצלחה ובתיאבון!


הכתבה הזו היא  פרק בספר "סוד רפואי טיפוח נפשי" הניתן חינם להורדה. הספר מכיל מתכונים, טיפים, המלצות ותוספים מומלצים לטיפול טבעי בסרטן. מוגש כשירות לציבור מבית טופהיל.

להורדה חינם של הספר- "סוד רפואי טיפוח נפשי"- לחצו כאן הירשמו והספר יישלח אליכם במייל