ויטמין D עוזר או לא? אנליזת מחקרים מגלה מתי כן …

אנחנו מתגעגעים לד"ר Ph.D מרדכי הוכברג, ומוקירים את זכרו ואת הידע הרב שלו. לקראת יום השנה השלישי להליכתו מעמנו, הוציאו רויטל ואריאלה הוכברג, ממשיכות הדרך, גליון חדש של תזונה פלוס, עם סיכומי מחקרים על…

שתי ידיים מושטות לשמש על אדמה אזוב.

אנחנו מתגעגעים לד”ר Ph.D מרדכי הוכברג, ומוקירים את זכרו ואת הידע הרב שלו. לקראת יום השנה השלישי להליכתו מעמנו, הוציאו רויטל ואריאלה הוכברג, ממשיכות הדרך, גליון חדש של תזונה פלוס, עם סיכומי מחקרים על חיזוק החיסוניות הטבעית, עם הוכחות חדשות לגבי ויטמין D והדרך לקבלתו המיטבית.

פחות תמותה אצל נוטלי ויטמין D בשילוב K2, סידן ומגנזיום

ויטמין D עוזר או לא? מחקרים הביאו תוצאות סותרות.

ישנם מחקרים שמצאו כי צריכת ויטמין D מפחיתה תמותה בקרב אנשים וישנם מחקרים שלא מצאו יתרון כזה לגביה. לדוגמה, במטא-אנליזה שנערכה בשנת 2019 על 84 מחקרים נמצאה ירידה בתמותה אצל אלו בעלי רמות גבוהות יותר של ויטמין D בדם, לעומת מטא אנליזה אחרת משנת 2019 שנערכה על 21 ניסויים קליניים – שם לא נמצא הבדל משמעותי בתמותה אצל בעלי רמות ויטמין D שונות. בשנת 2020 מצא מחקר עלייה של 60% בתמותה בקרב אנשים עם מחסור בוויטמין D ו – K2, גם לאחר שבודדו משתנים כמו גיל, מין ורמת הסוכר בדם. הממצאים הסותרים מבלבלים ולכן היה צורך בהסבר נוסף.

מתי ויטמין D עוזר? הסבר המסדיר את הבלבול:

הסבר המסדיר בלבול זה נמצא כאשר נבדקו מחקרים שנערכו עם אנשים שצרכו פרט לוויטמין D גם K2, סידן ומגנזיום. למשל, מחקר משנת 2007 מצא כ – 60% פחות תמותה מסרטן אצל מי שנטלו הן ויטמין D והן סידן.

ההשפעה המשותפת של ויטמין ,D מגנזיום, סידן ו – K2 על בריאות כלי הדם

הסתיידות עורקים הנה גורם שכיח למחלות לב וכלי דם. פעולתם המשותפת של ויטמיני D  ו – K2 תתואר להלן: ויטמין D, אשר מגביר את ספיגת הסידן בגוף, מווסת חלבון הנקרא “חלבון מטריקס גלא (MGP)”, חלבון זה מעכב סידן מלהיכנס לכלי הדם ונעזר ב – K2 לצורך פעולה זו, לכן ללא K2 לא יוכל ויטמין D לבצע כראוי את תפקידו והסידן עלול יהיה להיכנס לעורקים בכמויות מסכנות חיים.

רכיב נוסף הדרוש לפעולתו התקינה של ויטמין D הוא המגנזיום. זהו מינרל קריטי בגוף המעורב בכ – 80% מהפונקציות המטבוליות הידועות. ללא כמות מספקת של מגנזיום לא יוכל ויטמין D לפעול כראוי ואין זה משנה אם נצרך ויטמין D כתוסף או מן השמש. הפעילות הביולוגית של ויטמין D תלויה במגנזיום. מגנזיום מפעיל מעל 300 אנזימים בגוף, כולל אלו הדרושים לתפקודו של ויטמין D.

ההערכה היא שתכולת המגנזיום במגוון סוגי מזון כיום נמוכה ב – 25% עד 80% בהשוואה לשנים עד 1950. ההערכה היא כי במאה השנים האחרונות ירדה תכולת המינרלים ובכללם המגנזיום בירקות, ב – 80% עד 90%. גם במי השתייה יש מעט מדי מגנזיום. ל – 64% מהגברים ול – 67% מהנשים בארה”ב אין צריכה תזונתית מספקת של מגנזיום וכ – 45% מאוכלוסיית ארה”ב מוגדרת כסובלת ממחסור ממשי בו. מעל גיל 80 המספרים אף גבוהים יותר: 81% מהגברים ו – 82% מהנשים שעברו את גיל שמונים בארה”ב אינם צורכים די מגנזיום.

רמות מגנזיום לא מספקות נקשרו לסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, כולל שבץ, מחלת לב כלילית, אי ספיקת לב, הפרעות קצב, ומוות. יחד עם רמת ויטמין D טובה, תועיל צריכת מגנזיום להפחתת סיכון זה.

כל הנתונים הללו יכולים להסביר מדוע כאשר נערכו מטא-אנליזות בנושא הפחתת הסיכון לתמותה ונבדקה צריכת ויטמין D בלבד אזי הובאו ממצאים סותרים. ויטמין D לבדו אינו מספיק ואפילו D ו – K2 לבדם אינם מספיקים ויש להקפיד על ערכים מספיקים הן שלהם והן של סידן ומגנזיום, במזון ואם יש צורך – גם כתוספים.

ידע הוא כח

אומרים שתמונה שווה אלף מילים. ולכמה שווה הקלטה שמחברת אותנו מבחינה רגשית אל הידע? שחוסכת לנו זמן ומאפשרת לנו ללמוד ולחדש את הידע תוך כדי הליכה, נהיגה, או כל פעילות אחרת? חדש – אפשרות להקשיב למאמרים מוקלטים מתוך החוברות “תזונה פלוס”. לחצו כאן לפרטים.

המלצות טופהיל

חשוב ראשית לשפר את התזונה. אבל בימינו לרוב חשוב גם תגבור. נמליץ לשקול את “מחדש העצמות” – תשלובת המכילה ויטמין D, ויטמין K2, מגנזיום וסידן , בשילוב 10 צמחי מרפא אחרים הפועלים בסינרגייה, הכל ממקורות אורגניים וטהורים. על כל הדברים האלו ניתן להתייעץ.

מקורות

  1. Faloon, W. (2021). Why Vitamin Studies Sometimes Fail, Life Extension Magazine, July 2021.
  2. Workinger JL, Doyle RP, Bortz J. Challenges in the Diagnosis of Magnesium Status. Nutrients. 2018;10(9):1202. Published 2018 Sep 1. doi:10.3390/nu10091202.

 

להורדת מדריך מתנה

מדריך מתנה 7 טעויות רקע שקוף

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

לכל הפוסטים

דילוג לתוכן