PQQ- נוגד חמצון (אנטי אוקסידנט) חזק פי 5,000 מוויטמין C ומשפיע על המוח

חוששים או סובלים מפרקינסון? מדמנציה? או מאלצהיימר? חוששים או עברתם שבץ מוחי או דימום מוחי? מחפשים נוגד חימצון חזק במיוחד? נכנסתם לגיל הזהב? אתה גבר החווה אובדן צפיפות עצם? אם…

pqq

חוששים או סובלים מפרקינסון? מדמנציה? או מאלצהיימר?

חוששים או עברתם שבץ מוחי או דימום מוחי?

מחפשים נוגד חימצון חזק במיוחד?

נכנסתם לגיל הזהב?

אתה גבר החווה אובדן צפיפות עצם?

אם עניתם כן על אחת מהשאלות כדאי שתקראו את זה:

 

מה זה  PQQ?

PQQ (פירולקוינולין קוינון) הינו חומר דמוי ויטמין אשר עוזר לבנות מיטוכונדריות חדשות בתאים ונמצא במזון צמחי ועל פי מחקרים הוא בעל מגוון רחב של תועלות למוח ולגוף. בני אדם, בע”ח ובקטריות המעי לא נמצאו כמייצרים PQQ – לכן הוא הוגדר כרכיב תזונה חיוני. למרות שכיום PQQ לא נחשב ויטמין יתכן מאוד שבעתיד יחשב כמרכיב הכרחי במזון.

מה בדיוק PQQ עושה?

PQQ  מגרה צמיחת מיטוכונדריות ומשמש כקו-פקטור למספר סוגי אנזימים המעורבים בתפקוד התאי כולל צמחיה תאית, התפתחות, בידול ושרידות.

PQQ הוא נוגד חימצון חזק במיוחד המסוגל להגביר תהליך מתמשך של חיזור כימי (באנגלית – Reduction) – לתיקון רקמות שהתחמצנו בדרגה גבוהה יותר לעומת נוגדי חמצון אחרים. לדוגמה, PQQ יכול לסחוב 20,000 המרות קטליטיות לעומת רק 4 במקרה של ויטמין C .

כמו היוביקווינול, PQQ מקנה למיטוכונדריות תוספת הגנה נגד חמצון. הוכח שחומר זה יעיל במיוחד בנטרול רדיקלים סופראוקסידיים והידרוקסיליים.

נשמע טוב, PQQ קיים במזון?

PQQ נמצא בכל המזונות הצמחיים שנבדקו. המזונות העשירים בו הינם: פטרוזיליה, פלפל ירוק, קיווי, פפאיה וטופו. מוצרים אלו מכילים כ 2-3 מק”ג PQQ ל-100 גרם. תה ירוק מספק אותה כמות בערך בכוס של 120 מ”ל. כמויות אלה נחשבות זעירות, אך מחקרים מראים כי כאשר PQQ נצרך כתוסף מרוכז ניתן לשפר באופן דרמטי את רמות ה- PQQ ולקבל אפקט משמעותי.

האם PQQ נחשב מרכיב חיוני?

על פי המחקרים האחרונים אין ספק של- PQQ תפקיד מכריע בתזונת האדם.  כשמוציאים PQQ מתזונת יונקים נצפים: ליקויים בגדילה ופריון לא תקין. כאשר רמות ה- PQQ נמוכות בגוף נצפים פגמים מרובים במערכת החיסון וחוסר יכולת של תאי הדם הלבנים להגיב כנדרש.

במה PQQ יכול לעזור על פי מחקרים?

PQQ  משפיע על תפקוד מיטוכונדריאלי נמוך שקורה בהזדקנות, במחלות נוירולוגיות כגון אלצהיימר, ופרקינסון ובמחלות ניווניות אחרות.

ממצאים ממחקרים קליניים (על בני אדם):

בשני מחקרים קטנים (10 נבדקים) שפורסמו ב 2013 נמצא כי מנה אחת של 0.2 מ”ג גרמה לשיפור בפוטנציאל נוגדי החמצון בגוף. במחקר השני ניתנה כמות של 0.3 מ”ג לק”ג במשך 3 ימים. לאחר תקופה זו נמצאה ירידה משמעותית בערכי ה CRP (מדד הדלקתיות הלא ספציפית בגוף), אינטרלוקין  6 (מדד לדלקתיות ולמחלות אוטואימוניות), ושינויים בשתן המצביעים על פעילות מיטוכנדריאלית משופרת בתאים. (2)

בנוסף, מתן PQQ (לפני או זמן קצר אחרי) צמצם במחקרים נזק שנגרם עקב התקף לב מסוג התקף לב מיטוכונדריאלי.  רופאים בבית חולים בסן פרנסיסקו השוו את הפעולה של PQQ לזו של תרופה הניתנת לחולי לב בשם מטופרולול. כל אחד מהם לחוד עזר, אך כאשר נתנו את שניהם יחדיו, מצב חדר הלב השמאלי היה טוב יותר. צירוף זה אמנם הפעיל את המיטוכונדריות טוב יותר אבל בהמשך הסתבר שרק PQQ לבד הפחית חימצון של שומנים בגוף. המסקנה הברורה שהוא טוב יותר מאשר מטופרולול בהגנה על מיטוכונדריות מאיסכמיה  וכנגד נזק חמצוני בזמן חידוש זרימת הדם. (4)

ממצאים ממחקרי מעבדה (בע”ח):

אלצהיימר וזיכרון: תוסף PQQ מגרה את הייצור והשחרור של גורם הגדילה העצבי (NGF) מס’ 1.

במחקרי מעבדה נמצא כי PQQ הפך ליקוי קוגניטיבי שנגרם מסטרס חמצוני כרוני ושיפר ביצועים מבוססי זיכרון בחיות.

PQQ גם מגן על תאי העצב מפני ההשפעות המזיקות של ביתא-עמילואיד -חלבון הקשור למחלת האלצהיימר.

מחלת פרקינסון– PQQ מגן מפני החמצון העצמי של הגן DJ-1, המקדים הופעת מחלת הפרקינסון ואף מונע התפתחות של אלפא סינולאין -חלבון הקשור למחלת פרקינסון.

שבץ מוחי– PQQ מגן מפני שבץ חמור ואף על תאי המוח מפני נזק חמצוני במקרי שבץ מוחי.

PQQ מגן על המוח מפני רעילות מרעלים חזקים כ: כספית, גלוטמט, ו oxidopamine (נוירוטוקסין חזק המשמש את המדענים כדי לעורר פרקינסון בחיות מעבדה).

מניעת אובדן צפיפות העצם אצל גברים– בניסוי שנערך עם בעלי חיים, PQQ בלם אובדן מסת עצמות קשורת גיל וחוסר בטוסטסטרון. PQQ מפחית פעולה של תאים אוסטאוקלסטים (מפרקי עצם) וגם מגביר פעולה של תאים אוסטאובלסטים (בוני עצם).  הוא אמור לעשות אותה פעולה גם עם בני אדם. (3)

מה בן PQQ ל – Q10?

ל- Pyrroloquinoline quinone ו CoQ10 יש פונקציות שונות. PQQ חשוב ביולוגית בגלל יכולתו לאותת לתאים שכמות המיטוכונדריה בהם רבה לשפר עוד את כמות המיטוכונדריה. קו אנזים Q10 הוא Co-factor שעובד בתוך המיטוכונדריה בתהליכים המטאבוליים וחשוב לנשימה וניצול חמצן אשר מובילים לייצור ATP   (מטבע האנרגיה התאית). כלומר שני החומרים עובדים בשיתוף פעולה וחשובים ברמה תאית.

בנוסף, לשיפור התפקוד המוחי נמצאו תוצאות טובות יותר כאשר PQQ שולב עם קו אנזים Q10 (יוביקינול). בניסוי קליני מבוקר כפול סמיות שנערך ביפן בשנת 2007 נמצא כי מתן 20 מ”ג של PQQ ביום הביא לשיפור תפקוד מוחי לעומת קבוצת הביקורת אולם בקבוצה בה ניתן גם 300 מ”ג קו אנזים קיו 10 בנוסף ל PQQ התוצאות היו אפילו דרמטיות יותר.(1). וכאן נמליץ על יוביקוינול, שהוא הסוג הזמין ביולוגית של Q10. יכולת הגוף להפוך Q10 ליוביקוינול קטנה ככל שאנו מתבגרים.

מינונים מומלצים:

10-30 מ”ג ליום למבוגר.  כמוסה של 20 מ”ג מאפשרת לקבל את המינון הרגיל שנמצא במחקרים.  רצוי לצרוך לאחר או עם הארוחה.

המלצות טופהיל

נמליץ על BioPQQ איכותי ללא הנדסה גנטית. BioPQQ הוא הסוג שעליו בוצעו המחקרים ושאיתו יש לנו נסיון קליני.

 [sc name=”tevali”].

רשימת המקורות:

  1. PQQ the next nutrient superstar
  2. Dietary pyrroloquinoline quinone (PQQ) alters indicators of inflammation and mitochondrial-related  metabolism in human subjects.
  3. תזונה פלוס מס’ 107, ד”ר מרדכי הוכברג
  4. תזונה פלוס מס’ 108, ד”ר מרדכי הוכברג

הערה: מידע זה אינו רפואי ואינו התוויתי. בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא המטפל.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

לכל הפוסטים

דילוג לתוכן