פולאט – חומצה פולית פעילה (ויטמין B9 פעיל)

החומצה הפולית ממלאת תפקיד בתהליכים ביוכימיים רבים. היא אינה פועלת כמו שהיא אלא רק לאחר שעברה שינויים (חיזור החומצה הפולית והצמדת יחידת פחמן). ריכוז החומצה הפולית הגדול ביותר הוא בכדוריות…

shutterstock 154341761

החומצה הפולית ממלאת תפקיד בתהליכים ביוכימיים רבים. היא אינה פועלת כמו שהיא אלא רק לאחר שעברה שינויים (חיזור החומצה הפולית והצמדת יחידת פחמן).

ריכוז החומצה הפולית הגדול ביותר הוא בכדוריות הדם האדומות, הכבד הוא איבר האגירה העיקרי של החומצה הפולית. היא דרושה לייצור של חומצות גרעין, ולתהליכי צמחיה ורבייה, ליצירת תאי הדם ולהתפתחות תקינה של מערכת העצבים המרכזית, החומצה הפולית חשובה כהכנה להריון למניעת פגמים של שדרה שסועה Spina Bifida בעוברים ולהתפתחות תקינה של תאים.

תפקידים ופעולות

  • עובדת כקו אנזים (B12 +C ) לפירוק וניצול של חלבונים.
  • משתתפת בחלוקת התא.
  • מובילה פחמן לצורך יצירת Heme שבהמוגלובין (חלבון נושא הברזל המצוי בהמוגלובין אשר נחוץ ליצירה של כדוריות דם אדומות).
  • חיונית ליצירת חומצות גרעין.
  • חיונית לתפקוד תקין של המוח.
  • חיונית לבריאות מנטלית ורגשית.
  • משפרת תיאבון.
  • מעודדת יצירת חומצת קיבה.

מחסור בחומצה פולית – התבטאות קלינית

מחסור בחומצה פולית בא לידי ביטוי בליקוי ביצירת הכדוריות האדומות והלבנות של הדם ושל הטרומבוציטים, כמו כן סדקים בזוויות של השפתיים וכאבים בלשון, עייפות, אובדן תיאבון, ובחילה. מחסור עלול לעכב גם גדילה בתינוקות ובילדים.

אנמיה מקרוציטית מצויה בעיקר אצל נשים הרות ואצל ילדים בגיל הרך, הסיבה העיקרית היא שאצלם גובר הצורך בויטמין זה בשביל סינתזה של חומצות גרעין – נוקליאניות.

אנמיה מגלובלסטית.

עליה בסיכון למחלת לב כלילית ושבץ- נמצא קשר בין הומוציסטאין לתופעות הללו.

אוסטאופורוזיס. כתוצאה מהDNA .

עליה בסיכון להפרעות נפשיות: דיכאון, שיטיון. עקב פגיעה מערכת העצבים.

עליה בסיכון להפרעות נוירו-דגנרטיביות: מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון, אובדן שמיעה וזיכרון. מחלת אלצהיימר יכולה להיגרם גם עקב מחסור ב B12.

במחסור עליה בסיכון לסרטן, כגון סרטן המעי הגס וצוואר הרחם. בחקר של סרטן המעי הגס נמצא שאפקט ההגנה של פולאט יורד בהשפעת אלכוהול. כאשר קיים מוקד סרטני, אז מגה דוזות של חומצה פולית- 1000 מיקרו גרם יכולות לגרום להתפתחות של אותו תהליך סרטני. לא נבדק על בני אדם אלא רק על תרביות תאים של בע”ח ורקמות. כאשר נותנים לאוכלוסיה בריאה חומצה פולית זה מוריד את הסיכון בהתפתחות הסרטן. כי הפולאט קשור לחלוקה נכונה של התא, DNA ו RNA.

לנשים נשאיות papilloma virus ישנו סיכון פי 5 לפתח את השלב ההתחלתי של גידול (dysplasia) אם הן נמצאות במחסור בפולאט מאשר אצל בעלות רמות פולאט גבוהות. דיספלאזיה– שלב התחלתי של היווצרות של תאים סרטניים- לא ידוע אם כדאי לקחת חומצה פולית בשלב זה (אולי כדאי להיזהר, עוד לא ידוע).

היה מחקר שמצא כי מתן פולאט בנוכחות תאי סרטן שכבר קיימים מעלה סיכון לגדילתם המהירה. לא ברור אם המחקר התייחס למתיל-פולאט (הנגזרת הטבעית) או לחומצה פולית סינטטית.

הגורמים למחסור בחומצה פולית

  • תפריט דל בחומצה פולית.
  • עיבוד מזון גורם לאבדן של חומצה פולית : חימום (בייחוד בתנאים מחמצנים) , בישול (בורחת למי הבישול), תנאי Ph קיצוניים, ואור. בשימוש בטבלאות מזון חשוב לשים לב לצורת ההכנה של מזון. לחשב לפי מזון מבושל ולא לפי ערכים שלפני הבישול.
  • דלקת ממושכת של המעיים עלולה לפגוע בקליטה של החומצה הפולית. כתוצאה מכך נוצר מחסור בחומצה פולית המשפיע על רירית המעיים ומפחית קליטה של חומרים אחרים ונוצר מעגל קסמים, על רקע זה יכולים להיות גם שלשולים, הפרעות בעיכול, תת ספיגה, אנמיה .
  • פירוק לא שלם של הפולי גלוטאמאטים של המזון בעקבות תכשירי הורמונים כמו גלולות.
  • צורך מוגבר עלול לגרום גם לחסר, למשל צורך מוגבר בהריון ובגיל הילדות ובמקרים של מחלות זיהומיות בגיל הזה במיוחד אם הן מלוות בשלשולים, עלולות לגרום לסימני מחסור.
  • במצבי Stress הדרישה היא גדולה יותר.
  • אצל חולים פסיכוטיים, בסכיזופרניה הדרישה גבוהה יותר.
  • אצל אנשים מבוגרים דרישה גבוהה יותר.
  • בשימוש בטבלאות מזון חשוב לשים לב לצורת ההכנה של מזון. לחשב לפי מזון מבושל ולא לפי ערכים שלפני הבישול.

מקורות במזון

המקור העשיר ביותר הוא הכבד, קטניות – שעועית, פולי סויה, ירקות עליים כמו כרוב, תרד ועלי סלק, אגוזים, בשר, חלב ומוצריו, ביצים, דגנים מלאים, קמח מלא, אורז מלא.

יש לציין כי, כמויות גדולות של הויטמין נהרסות בקלות בבישול, נוכחות של ויטמין C – חומצה אסקורבית מונע פירוק של החומצה הפולית.

תפריט מאוזן מספק 500 מק”ג ליום.

המלצות טופהיל

מומלצת חומצה פולית פעילה (ויטמין B9) – מתיל-פולאט – ולא סינטטית. הסינטטית גורמת לנזקים (1). ניתן להשיג בארץ מוצר של ECOSUPP בנוזל – הנה מבצע שווה.

חומצה פולית (B9) הוא אחד מויטמיני B – החיוניים בין השאר ליצירת אנרגיה לטיפול ולהפחתת דיכאון, חרדה ולכל התופעות הנלוות להן, לשמירה על בריאות מערכת העצבים, העור, העיניים, השיער, הכבד והפה, ‏שומרים על טונוס שרירים לאורך כל מערכת העיכול ודרושים לפעילות מוחית תקינה.‏ לויטמיני B יש אפקט סינרגיסטי בגוף. לכן, ‏כשיש חסר באחד מהם, יש חשיבות לתת גם את מכלול  ויטמיני B האחרים ביחד עם הויטמין החסר. על כן, כשנדרש להוסיף חומצה פולית, נמליץ להתחיל ראשית עם בי קומפלקס פעיל, המכיל את הנגזרות הפעילות של ויטמיני B בצורת הקואנזים שלהם. בי קומפלקס פעיל לא ניתן להשיג בארץ. הנה בי קומפלקס פעיל ועוצמתי שניתן להביא דרך חנות טופהיל. (להרחבה הבאנו כתבה :מהו בי קומפלקס פעיל ואיך לזהות שהוא פעיל).

מינונים

RDA – מינון תחזוקתי – 400 מק”ג, 800 מק”ג לנשים בהריון.

מינון טיפולי – עד 2 מ”ג.

References

  1. גיל יוסף שחר – כל האמת על חומצה פולית.

עוזר לאנשים לגלות שיש טיפול טבעי בשיניים ללא עזרת רופא, ושזה הבסיס לכל הבריאות. מוביל את תכנית "פותחים פה לבריאות"

להורדת מדריך במתנה

מדריך מתנה 7 טעויות רקע שקוף

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

לכל הפוסטים

דילוג לתוכן