טופהיל
די ריבוז - חיוני לבריאות הלב ולאספקת האנרגייה לתא
מאותגרים מבריאות הלב? חסר לכם או למטופלים שלכם אנרגייה? עייפים אחרי פעילות גופנית? בוודאי תשמחו לשמוע על D-Ribose 

די ריבוז (D-Ribose) הוא סוכר פשוט (עם 5 פחמנים) המהווה את אבן הבניין העיקרית של ה-ATP, מקור כל האנרגיה בתא. ריבוז הוא נקודת ההתחלה והמרכיב שמגביל את קצב ייצור ה-ATP והזמינות של ריבוז קובעת את הקצב שבו הגוף שלנו יכול לייצר את ה-ATP. גופנו יכול לייצר ריבוז, אולם זהו תהליך איטי שאינו יעיל.

שימושים עיקריים

שמירה על בריאות הלב, תמיכה בחולי לב ושיקומם

נמצא כי הוספת ריבוז עשויה לשפר את רמות האנרגיה של הלב ולתמוך בחילוף החומרים במערכת הלב וכלי הדם.

לשרירי הלב אין מנגנון מטבולי היכול לייצר די-ריבוז במהירות, כשהם צריכים לשמור על רמות האנרגיה הנדרשות לתפקודו התקין של הלב, ולכן במצבי לחץ וסטרס (לאחר פעילות גופנית מאומצת ו/או בעת מחלה רגילה או מטבולית), מומלץ להשתמש בתוספת של די-ריבוז.

די-ריבוז משפר את יעילות השימוש בחמצן בקרב חולים הסובלים מאי ספיקת לב, משפר את התפקוד הדיאסטולי של הלב, עמידות לפעילות גופנית ואיכות החיים של חולים הסובלים ממחלות לב כלילית ואי ספיקת לב.

העלאת רמות האנרגיה במצבי פיברו

פיברומיאלגיה הוא סינדרום שמופיע אצל כ- 3 אחוז מן האוכלוסייה וסיבותיו עדיין לא ברורות לרופאים, הורס את איכות החיים של הלוקים במחלה, תוך שהם סובלים מכאבים מפושטים בגוף, כאבי שרירים, חולשה עייפות כרונית ונדודי שינה.

דבר אחד ידוע לעולם הרפואי: לחולי פיברו' יש מחסור במולקולת האנרגיה (ATP): שיבושים במעגל האנרגיה ע"ש קרבס.

מחקר שנערך ב- 2006 ע"י ד"ר יעקב טיטלבאום, מומחה לפיברומיאלגיה ולסינדרום העייפות הכרונית – הראה שיפור משמעותי בסימפטומים של החולים כבר בתוך 12 ימים מיום נטילת d-Ribose. החולים בפיברומיאלגיה שנטלו d-Ribose דיווחו על ירידה בכאבי השרירים, ירידה בנוקשות השרירים בבוקר, בשינה טובה יותר, בפחות עייפות ובתחושת רווחה כללית.

לאחר פעילות גופנית

די-ריבוז מומלץ גם לאנשים העוסקים בפעילות גופנית, כיון שהוא מסייע בהפחתת תחושת העייפות, תומך בהתאוששות מהירה יותר ומפחית כאבי שרירים. נמצא כי ריבוז ממלא תפקיד באספקת אנרגיה להתאוששות השריר אחרי פעילות גופנית. הפעילות מגדילה את ייצור הרדיקלים החופשיים ברקמת השריר - ריבוז עשוי לחזק ולתמוך במערכות ההגנה של הגוף נגד חמצון.

תועלות נוספות (5)

  • סיוע בהורדת משקל
  • חידוש מאגרי האנרגייה בגוף
  • שיפור חוזק השריר
  • עשוי לסייע בתסמונת הרגל העצבנית (Restless leg syndrome)
  • עשוי להגן על הכליות
  • עשוי להגן על המוח

עדויות מחקריות

כאמור, די ריבוז משמש לעיתים קרובות לטיפול במחלות לב ולשיפור בריאות הלב באופן כללי. כמו כן הוא נמצא מועיל להפחתת הסימפטומים של פיברומיאלגיה וסינדרום עייפות כרונית.

השפעה על בריאות הלב 

די ריבוז מעלה את רמת ה-ATP בתאי הלב ומסייע לשיפור תפקוד הלב. כך למשל, נטילת התוסף אפשרה לאנשים הסובלים ממחלת לב יציבה לבצע פעילות גופנית לזמן ממושך יותר מבלי לפתח כאבים בחזה וללא שינוי ב-ECG 6, כמו כן מחקר שנערך בקרב 15 חולים הסובלים מאי ספיקת לב, נמצא שיפור בתפקוד הלב בעקבות נטילת די ריבוז 7

השפעה על פיברומיאלגיה וסינדרום עייפות כרונית

נמצא שנטילת 5 גרם של די ריבוז פעמיים ביום, בשילוב עם תרופות נוספות, הובילה להפחתה בסימפטומים של פיברומיאלגיה אשר חזרו שבוע לאחר שהופסק מתן התוסף 8. כמו כן, מחקר ראשוני בקרב מטופלים הסובלים מפיברומיאלגיה או סינדרום עייפות כרונית מצא ש-5 גרם ביום של די ריבוז סייע לשיפור האנרגיה, השינה, צלילות מחשבתית, רמות הכאב והתחושה הכללית 9

מינון מומלץ

באמת, המינון תלוי במה שרוצים לעשות. אם רוצים לתת ללב ולשרירים דחיפה קטנה, מספיק מעט. אבל אם רוצים להגדיל ביצועי ספורט,  להפחית את הכאב והנוקשות, או לתת לשרירים דחיפה אחרי עבודה מאומצת, צריך קצת יותר. אם רוצים להתגבר על עייפות כרונית או כאב שרירים כרוני, נצטרך עוד יותר. ואם יש אתגרים עם בריאות הלב וכלי הדם, נצטרך אף יותר.

- 2-5 גרם ביום לשמירת רמת אנרגייה בריאה.

- 5-7 גרם ביום למניעת מחלות בלב ובכלי הדם, לספורטאים או לאנשים הפעילים פיזית.

- 7-10 גרם לרוב המטופלים עם בעיות בלב ובכלי הדם, לאלו המחלימים מנתוח לב ומהתקפת לב, ולאתלטים.

- 10-15 גרם ליום לאלו עם מחלת לב מתקדמת, המחכים להשתלת לב, עם פיברומיאלגיה או מחלות עצב-שריר

מינון טיפולי יעיל אפשר למצוא רק באבקות. לא ניתן לדחוס כמות כזו של חומר לתוך טבליה או כמוסה.

ככל שהחלמת המטופל מתקדמת, ניתן להפחית את המינון.

אמצעי זהירות

אנשים לקחו עד 60 גרם ליום ולא נצפו תופעות לואי משמעותיות. התוסף בטוח ב-100% כשלוקחים אותו על פי ההנחיות. אולם למרות שלא נמצאו התויות נגד מומלץ שנשים בהריון, נשים מניקות, וילדים מאד צעירים יימנעו מנטילת די ריבוז פשוט מכיון שאין מספיק מידע על אופן השימוש שלו באוכלוסיות אלו.

די ריבוז יכול להנמיך את רמות הסוכר בדם. על כן, סכרתיים התלויים באינסולין צריכים להתייעץ עם הרופא לפני נטילת תוסף זה.

תופעות הלוואי שדווחו הן מינימליות ונדירות. יש מטופלים שיש להם כאבי ראש קלים אם הם לוקחים של יותר מ-10 גרם על בטן ריקה. עדיף לקחת עם האוכל, או לפחות לערבב במיץ או חלב לאיזון אפקט הורדת הגלוקוז.

לא ידועות אינטראקציות חריפות עם תרופות או גורמי תזונה הקשורות לשימוש בדי-ריבוז.

המלצות טופהיל

נמליץ להזמין מחו"ל אבקת D-Ribose טבעונית וטהורה, ללא הנדסה גנטית (קראו למה זה חשוב) וללא גלוטן.

לחברים של טופהיל, הזמנה דרך הקישור מקנה 5% הנחה וכן 5% זיכוי לקנייה חוזרת. ובהזמנות מעל 40$, המשלוח בד"כ חינם.

מקורות

  1. http://bit.ly/d-ribose-refs - רשימת מחקרים על D-Ribose שפורסמה ב-WebMD.
  2. http://totalhealthmagazine.com/special-reports/the-life-changing-power-of-d-ribose.html
  3. http://lef.org/Magazine/2007/5/cover_ribose/Page-02
  4. http://www.nutridesk.com.au/simple-sugars.phtml
  5. https://www.selfhacked.com/blog/d-ribose-health-benefits https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/135427
  6.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14607200.
  7.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15537568.
  8.  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17109576