טופהיל
גלוטמין (L-Glutamine) - מתי זה כדאי?

גלוטמין (Glutamine) היא אחת מ-20 חומצות האמינו הנפוצות בטבע. ל-גלוטמין זו חומצת אמינו לא חיונית אשר נמצאת בגוף בכמויות גדולות. מהווה כ-60% מסך כלל חומצות האמינו בשרירים ומעל כ-20% מכלל ריכוז חומצות האמינו בגופנו. חומצות אמינו לא חיוניות מיוצרות מחומצות אמינו חיוניות כשהגוף צריך אותם, בנסיבות מסוימות יהיה זה נבון לקבל בנפרד את חומצות האמינו הללו, במיוחד במקרים שבהם מסיבה זו או אחרת ישנה סכנה שהמלאי שנמצא בגוף ילך למטרות פחות שימושיות. תופעות של מחסור לא ידועות, כי הגלוטמין הוא חומצת האמינו שמיוצרת הכי הרבה בגוף. גלוטמין הוא אחד מאבני הבנייה בקידוד הגנטי. הוא נמצא במספר קצוות של DNA וRNA.

חומצת האמינו גלוטמין משמשת בסינתזת רקמת שריר. היא עוברת את מחסום הדם - מוח מהווה מזון למוח. היא יכולה לסייע להחזרת הזיכרון והריכוז.

במוח היא מומרת לחומצה גלוטמית, אשר יחד עם גלוקוזה מהווה דלק למוח. חשובה מאוד לתפקוד המוח ומגבירה GABA -gamma-amino-buytric-acid. חומצת אמינו הפועלת גם כמעביר בין עצבי. מונעת רמות גבוהות של אמוניה, ומאזנת את רמות הסוכר בדם, שלהם השפעה על תפקודים קוגנטיביים. לחומצה גלוטמית תפקיד חשוב בטיפול ובמניעה של היפוגליקמיה.

ל- גלוטמין יכול לסייע בהפחתת הכמיהה לסוכרים והתמכרות לאלכוהול. הגלוטמין נמצא ברוב הפורמולות לשיפור יכולת הלמידה והזיכרון, כמחדד יכולת מנטאלית.

הגלוטמין מהווה בסיס לייצור חלבונים אחרים, להם הגוף זקוק. מצבים של: אחרי ניתוחים, פציעות, זיהומים, כוויות, מתח נפשי, סרטן ושאר המחלות, מרוקנים באופן קיצוני את יצור וזרימת הגלוטמין, לכן במצבים אלה, אם אין אספקה של גלוטמין על ידי המזון או תוספים, הגוף "שודד" את עצמו על ידי פירוק שרירים, על מנת לספק לעצמו גלוטמין. שימוש רצוף בתוספת גלוטמין ימנע מצב זה.. מצב דומה קורה כאשר הגוף נמצא במאמצים פיזיים מתמשכים ואימונים מפרכים. לשימוש בגלוטמין אין תופעות לוואי משום שהוא מיוצר בגוף באופן טבעי.

[section label="השפעות בריאותיות" anchor="effects"]

השפעות בריאותיות

מערכת העיכול - גלוטמין משמש בתהליך העיכול, אחראי על חדירות המעיים. ומחסור בו עלול לתרום לפגיעה במערכת זו. הוא שומר על תקינות רירית הקיבה והמעיים, עוזר לחולי כיב קיבה - אולקוס. עוזר במצב של שלשולים.

מערכת החיסון - בזמן מחלה גלוטמין מחזק את מערכת החיסון, מקצר זמן החלמה מניתוחים ופציעות. גלוטמין הוא מקור אנרגיה של מערכת החיסון. אצל חולים במחלות של מערכת החיסון, כגון זיהומים, וירוסים, CFS  (עייפות כרונית), איידס, קיים ניצול גבוה מהממוצע של גלוטמין. במחסור בגלוטמין יורד מספר תאי הדם הלבנים מסוג T. ולכן כדאי להוסיפו בכמות מוגברת. מחסור בגלוטמין, כפי שקורה באימון יתר או מאמץ מתמשך, עלול לשבש את פעילותה התקינה של מערכת החיסון, לגרום להופעת מחלות וזיהומים.

סרטן – הגוף זקוק לתוספת גלוטמין. בולם איבוד מסת שריר ורזון כרוני. מפחית דלקת קיבה הנגרמת מכימותרפיה. פוליפים במעי הגס קשורים למחסור בגלוטמין. גלוטמין ונגזרת שלו- גלוטטיון, מגינים על הכבד, מפני ההשפעות ההרסניות של הכימותרפיה.

כבד – מעכב הצטברות שומנים בכבד, מסייע בניטרול חומרי פסולת. מסייע בטיפול בשחמת הכבד בשלב התחלתי.

משפר שמירה על רמת חומציות תקינה בדם.

אנטי אוקסידנט - לגלוטמין אפקט נוגד חימצון (אנטי אוקסידנט ) בשל היותו מרכיב בגלוטתיון. גלוטמין אחראי על 35% מהחנקן שנכנס לשרירים!

אנרגיה למוח (נפש) - גלוטמין משמש מקור אנרגיה עיקרי למוח. אבן בנין לנאורוטרנסמיטורים – מעבירים בין עצביים. היא חומצת אמינו המסוגלת לחדור ישירות למוח, ושם הופכת לחומצה גלוטמית (מעורר) או גאבא (מרגיע). שומרת על פעילות תקינה של המוח, משפרת ערנות ותפקודים קוגניטיביים (מחשבתיים). עשויי לשפר מצב רוח.

דיאטה - מצוין בזמן דיאטה משום שהוא מוריד כמיהה למתוקים, לפחמימות ולאלכוהול, מייצב סוכר דם. ומייצב סכרת מבוגרים סוג 2 והיפוגליקמיה, לקבל 1-2 גרם גלוטמין בזמן הופעת התשוקה למתוק. (אפשר יחד עם מעדן ממותק מלאכותי). מקור אנרגיה נטול פחמימות

פצעים, כוויות, ניתוח - משפר התאוששות ושיקום פצעים, יחד עם גורמים נוספים.

מטבוליזם של החלבונים - גלוטמין אחראי על העברת החנקן לרקמות (שלב הכרחי בייצור חומצות אמיניות) ולסילוקו מהגוף (דרך השתן) ועל כן חשוב לוויסות תהליכי ייצורן של חומצות אמיניות בגוף. מעלה את רמת הסינתזה וניצול החלבון לבניית שריר.

ספורט – הגלוטמין היא החומצה האמינית בעלת הריכוז הגבוה ביותר בדם. במצבי לחץ ומתח (סטרס), כדוגמת אימון קשה ומתמשך, הגוף לא מייצר כמות מספקת של גלוטמין. כתוצאה מכך הגוף דואג להשלים את הכמות החסרה מרקמת השריר. ירידה בריכוז הגלוטמין ברקמת השריר גורמת לירידה בנפח התא, דבר שמעודד את התהליך הקטאבולי (פירוק השרירים) ופחות סינתזה. פעולה הפוכה ממה שאנו רוצים להשיג. הוא מאזן את הרמה החומצית\אלקלית, וכך מפחית את חומצת החלב – מפחית עייפות.

פיתוח גוף - גלוטמין הוא אחד מתוספי המזון הטובים והיעילים ביותר שיש למפתח הגוף ולאדם מן רגיל מן השורה. ל-גלוטמין, זו חומצת אמינו העשירה ביותר שברקמת השריר מהווה 61% מסה"כ חומצות האמינו שבשריר. מחקרים הראו שתוספת גלוטמין מונעת איבוד מסת גוף רזה (LBM) על ידי התפקיד החיובי שהגלוטמין ממלא בסינתזה החלבון, ופעולתו כגורם אנאבולי – בונה.

[section label="האם חיוני" anchor="must"]

חיוניות הגלוטמין

יש לראות בגלוטמין חומצה אמנית חיונית, שכן פעילות גופנית גורמת לצריכת גלוטמין מוגברת על ידי השרירים. אימונים קשים מדללים את מאגרי הגלוטמין, שימוש בגלוטמין בארוחה שלאחר האימון יעלה את אגירת הפחמימות בתור גליקוגן ב 16%, שנאגר בכבד ובשרירים, שהוא אנרגיה זמינה. הגלוטמין הוא הדלק המועדף על רוב הרקמות, נותן יכולת לייצר אנרגיה מבלי לפגוע בשרירים (דלדול). הערך הקלורי: 4 קל' לגרם.

לב - שימוש בגלוטמין יעלה את המטבוליזם של ניצול החלבון, לשם שיקום ובניית שרירים. בהקשר לכך הוא משפר את תפקודי שריר הלב.

מרכיב חשוב בתהליך הטרנסאמינציה - transamination, תהליך הקשור לחילוף החומרים של חומצות אמינו, בו קבוצות אמינו מועברות מחומצות אמינו לחומצות אלפא-קטו, תוך יצירת חומצת קטו אחרת וחומצת אמינו אחרת. התהליך מזורז על-ידי אנזים הנקרא טרנסאמינאז. גלוטמין אוקסלאצטיק טרנסאמינאז - glutamate-oxaloacetate transaminase, GOT, (AST) הוא אנזים המעורב בטרנסאמינציה (ראה) של חומצות אמינו. אנזים זה נמצא בנסיוב הדם (SGOT); מדידת SGOT יכולה לשמש באבחון אוטם שריר הלב ומחלה חדה של הכבד. שמו שונה לאחרונה ל- AST, אך שני הקיצורים מקובלים. גלוטמין פירוביק טרנסאמינאז, לועזית: glutamic pyruvic transaminase, alanine aminotransferase, GPT, ALT, הוא אנזים המעורב בטרנסאמינציה של חומצות אמינו. רמות גבוהות שלו נמצאות בכבד, ומדידת רמתו בנסיוב הדם (SGPT) משמשת לאבחון מחלה חדה של הכבד. שמו שונה לאחרונה ל- ALT, אך שני הקיצורים מקובלים. (מקור: infomed).

הורמון גדילה - גלוטמין גורם לשחרור הורמון גדילה, הורמון הגדילה מופרש בלילה, לכן כדאי לקבל גלוטמין בסמוך לפני השינה.

בניית השרירים – פיתוח גוף, ככל שיהיה בגוף יותר גלוטמין כך תרד הסבירות למצב קאטבולי (פירוק שריר) ויבנו יותר שרירים. מחקרים קליניים שפרסמו ב American Journal of Clinical Nutrition הוכיחו שגלוטמין גורם לשחרור הורמון הגדילה, הורמון שקשור לבניית שרירים - גורם אנאבולי. שימוש בגלוטמין יעלה את המטבוליזם של ניצול החלבון לשם שיקום ובניית שריר. בהקשר לכך הוא משפר את תפקודי הלב.

הורמון הגדילה המופרש מפתח שרירים בקצב מהיר וגם שורף שומן באותו זמן ע"י ניצול של רקמות השומן בגוף ושחרורם בתור אנרגיה. מחקרים הוכיחו שאחרי אימון רמות הגלוטמין בגוף צונחות ב 50%! וזאת משום שהגוף מסתמך על גלוטמין כאנרגיה תאית. .גלוטמין עוזר למנוע כאבי שרירים כתוצאה מאימון כוח.

גלוטמין עם קריאטין - מחקר קליני עדכני, מראה שהם אינם מתחרים האחד בשני ונטילת שניהם בו זמנית מעצימה את האפקט לעומת נטילתם בנפרד.

[section label="מינון מומלץ" anchor="dosage"]

מינון מומלץ

המינון המומלץ הוא בהתאם למטרה שאותה רוצים להשיג.

נגד תשוקה למתוק 1 - 2 גרם ליום.

נגד תשוקה לאלכוהול : 2 – 3 גרם ליום.

במחלה קשה, להמרצת מערכת החיסון 5-20 גרם ליום.

לריפוי פצעים, מחלת מעיים דלקתית עד 40 גרם ליום. ד"ר אטקינס: רמה זאת בטוחה לחלוטין, ללא תופעות לוואי.

אופן השימוש

גלוטמין נקלט בגוף בצורה הכי טובה, כשהוא נלקח על קיבה ריקה, אפשר עם פרי.

גלוטמין מתחרה עם שאר חומצות האמינו לכן יש לקחת אותו בנפרד מזמן צריכת מזון חלבוני, כלומר בהפרש של 10-30 דקות .

אופן השימוש לספורטאים: - 2-5 גרם עם המים, חצי שעה לפני כל ארוחה, כפול 5-8 ארוחות ביום, חצי שעה לפני תחילת האימון 5 גרם, מיד אחרי אימון 5 גרם, 10-30 דקות לפני משקה החלבון, שאותו מקבלים עם הפחמימות בעלות ערך גליקמי גבוה כגון סוכר ענבים (גלוקוזה) או דקסטרוזה או תמרים. עוד מנה של  2-5 גרם ממש לפני השינה.

את הגלוטמין כדאי לקחת במינונים קטנים מפוזרים לאורך היום על מנת להגדיל את היעילות מהשימוש בתוסף.

מנת יתר עלולה להיות מסוכן רק לאנשים עם מחלות בכבד או בכליות.

לספורטאים: ההורמון מופרש כ 30 דקות לאחר צריכת הגלוטמין וחוזר לרמתו הקודמת לאחר 90 דקות. מומלץ לצרוך גלוטמין לפני האוכל, במנות כל 3 שעות על מנת ליהנות משחרור הורמון הגדילה, לבניית מסת שריר.

במחקר: מנה קטנה של 2 גרם גלוטמין העלתה את רמת שחרור הורמון הגדילה אצל נבדקים ביותר מ- 430%. הניסוי התבצע על אנשים בגילאי 32-64. על צעירים ההשפעה אפילו יותר חזקה וייצור הורמון הגדילה רב יותר.

גלוטמין בעודף: "גלוטמין הופך לחומצה גלוטמית בנוירונים בעזרת האנזים גלוטמינאז. תהליך זה אינו מזיק, כל עוד לא נוצרת הצטברות גלוטמין מחוץ לתאי המוח. חוקרים כיום מאמינים שהצטברות כזו יכול להיגרם, בין השאר, מצריכת יתר של גלוטמין, ללא פעילות גופנית בהתאמה. הצטברות גלוטמין נצפית במחלת אלצהיימר, מחלת הנטינגטון ובמחלת לו גריג. בנוסף, רמות גבוהות של גלוטמין נקשרו לעלייה ברמת הרדיקלים החופשיים במוח, שפוגעים ביכולתם של המיטוכונדריה בתאי המוח לייצר אנרגיה. פגיעה בייצור זה גורמת לאקסיטוטוקסינים, כמו חומצה גלוטמית, להפוך לרעילים יותר. פגיעה זו קטנה בצורה משמעותית באתלטים פעילים, שכן פעילות גופנית גורמת לצריכת גלוטמין על ידי השרירים." (מקור : ויקיפדיה).

[section label="איפה להשיג" anchor="wheretoget"]

מאיפה להשיג?

נמליץ על הגלוטמין של NOW. קילו אבקת גלוטמין כשרה וצמחית עולה 49$. יש גם בכמוסות ב-9$. ההזמנה בחו"ל.

הזמנה דרך קישורים אלו מקנה בנוסף גם 5$ הנחה על הקנייה הראשונה (או 10$ אם ההזמנה מעל 40$). את ההנחה תראו עם השלמת ההזמנה. המשלוח לוקח בד"כ 3-6 שבועות.

מבחינת כשרות, על פי הנחיות ה-Star K האמריקאי, לרוב האנשים צמחי זה מספיק. אך המוצר הכשר באבקה גם יותר משתלם.