טופהיל
17 תועלות מטורפות של גלעיני משמש - B17 אמיגדלין (לטריל)
image_pdfimage_print

כשהיינו ילדים לא ידענו שגרעיני המישמש הפשוטים- הגוגואים -  איתם אנחנו משחקים טומנים בחובם אוצר בלום…

מהו ויטמין B17 (אמיגדלין)?

ויטמין B17, המכונה גם אמיגדלין, הוא חומר מזין שקיים באופן טבעי באגוזים, זרעים וצמחים רבים. B17 נמצא בריכוז גבוה בגלעיני משמש, אך הוא קיים גם בגרעיני התפוח, בשעועית לימה, בתלתן, בנבטים, בכמה פירות יער ובעלי אקליפטוס.

כיצד אוכל לצרוך ויטמין B17?

גופנו אינו יכול לייצר B17 באופן טבעי, לפיכך, בכדי ליהנות מיתרונותיו, עלינו לצרוך אותו על ידי אכילת מאכלים ספציפיים או בליעתו בצורת תוסף. שקדי משמש מרירים, המכונים גם גלעיני משמש, הם המקור החזק ביותר ל- B17 (אמיגדלין). בכל גלעין משמש יש בממוצע 20 מ"ג של B17 אולם אנשים רבים לא אוהבים את טעמם המריר ולכן מעדיפים לצרוך B17 בצורת כמוסה או טבליה. 

17 תועלות של גלעיני משמש

  1. מערכת העיכול- גלעיני משמש עשירים בסיבים תזונתיים (5% סיבים) התומכים בבריאות העיכול. סיבים תזונתיים, או סיבים הנצרכים על ידי אכילת ירקות, פירות, אגוזים וזרעים, ממלאים תפקיד מרכזי בתפקודם ובבריאותם של איברי מערכת העיכול. סיבים שומרים על מעי גס בריא, תוך ויסות תהליכי עיכול.
  2. לב וכלי דם- גלעיני משמש מכילים תיאמין וחומצות שומן אומגה 3, התורמות להורדת לחץ הדם ולשיפור בריאות הלב. גלעיני משמש מכילים רמות גבוהות של תיאמין, הידוע גם בשם ויטמין B1, אשר כמה מחקרים מראים שיכול לסייע בהורדת לחץ הדם ובשמירה על בריאות הלב.  במחקר שנערך בניו זילנד, נמצא כי תיאמין עשוי להשפיע לטובה על הורדת רמות לחץ הדם בקרב אנשים עם היפוגליקמיה (רמות סוכר נמוכות) בשלב ראשוני. זרעי משמש מכילים גם אומגה 3, חומצת שומן חיונית שהגוף אינו יכול לייצר בכוחות עצמו. על פי אוניברסיטת הרווארד, אומגה 3 עשויה לשפר את זרימת הדם ואת קצב פעימות הלב. (2)
  3. דלקתיות ודלקת מפרקים- גלעיני משמש ידועים בפוטנציאל שלהם להפחתת דלקתיות בגוף לרבות דלקת מפרקים. מחקרים מראים שתכולת הסיבים בתוך הזרעים יכולה ללכוד חומצות ורעלים אחרים בגוף ולסייע בהסרתם. במחקר מכרסמים מדרום קוריאה, גלעיני משמש הצליחו להפחית כאבים הקשורים לדלקת פרקים. (3)
  4. ראיה ובריאות העין- גלעיני משמש מכילים כמות ניכרת של אבץ - יסוד קורט חיוני. אבץ ממלא תפקיד חיוני בהעברת ויטמין A לרשתית כדי לייצר מלנין. חוסר באבץ נקשר לראיית לילה לקויה, קטרקט והתנוונות מקולרית הקשורה לגיל. מחקרים מראים כי צריכת 40 עד 80 מ"ג אבץ ליום עשויה להאט את התקדמות של התנוונות מקולרית הקשורה לגיל. (4)
  5. כבד- גלעיני משמש עשויים להפוך חלק מההשפעות של דלקת כבד אוטואימונית. במחקר בו הוזרק וירוס למכרסמים בוגרים, הקבוצה שטופלה ב- B17 הראתה שינויים משמעותיים בצמיחת תאי T בריאים וירידה בחומרת המחלה. (5)
  6. מערכת החיסון- ויטמין B17 ידוע בעיקר בזכות תכונות ההגנה החיסוניות שלו. מחקרים הראו כי B17 עשוי לסייע בהגברת החיסוניות על ידי האטת התפשטות המחלה בגוף על ידי הרג תאים מזיקים.  (6)
  7. בריאות מנטלית- חומצות שומן אומגה 3 הנמצאות בגלעיני משמש עשויות לשפר את בריאות הנפש אצל מבוגרים. מחקרים הראו כי אומגה 3 עשויה להפחית את התנודות במצבי הרוח, דו קוטביות, הישנות סכיזופרניה והתנהגות אלימה בקרב אנשים עם הפרעות פסיכיאטריות. יתר על כן, מחקרים קשרו בין צריכה קבועה של אומגה 3 לבין עמידות לירידה המנטלית הקשורה לגיל לרבות מחלות כמו מחלת האלצהיימר (7).
  8. בריאות העצם- גלעיני משמש מכילים את מינרל הסידן הבונה עצמות. סידן הוא חומר מזין חיוני שגופך לא יכול לייצר; לכן חיוני לבריאותך לצרוך מספיק סידן מדי יום, ורצוי שיהיה אורגני (כזה הנמצא במאכלים באופן טבעי) ולא סינטטי. הסידן תורם לבריאות העצם בכך שהוא מסייע בהתחדשות תאי העצם ובהגדלת צפיפות העצם. מחסור בסידן יכול להוביל לעצמות שבירות המועדות לפציעות.(8)
  9. כאבי אוזניים- ל- B17 יש תכונות המדכאות דלקת והוא עשוי לעזור בדלקות אוזניים על ידי לכידת חומצות ורעלים בגוף וסיוע בהסרתם. בנוסף, אבץ הקיים בזרעי משמש ידוע כמרכיב הכרחי למערכת החיסון בטיפול במחלות בכלל ובאוזניים בפרט. מיקרו-נוטריאנט זה מסייע בהפעלה וייצור של תאי T, שהם תאי המגן של גופנו שמזהים ומשמידים חיידקים, נגיפים ומחלות מזיקות אחרות.(9)
  10. עור- שמן זרעי משמש עשיר בחומצות שומן חיוניות (אולאית ולינולאית), ויטמיני A ו- E, ויכולים להזין את העור; במיוחד עור יבש ובוגר. הם נמצאים בשימוש נרחב בקוסמטיקה; במיוחד בסבונים וקרמים לעור. השמן נספג בקלות על ידי העור ולא ישאיר שאריות שומניות, לכן הוא פופולרי כשמן עיסוי וכשמן שיזוף.11.אנטי אייג'ינג - B17 נחשב כמגן ומסייע בהסרת רדיקלים חופשיים הגורמים נזק לעור. צריכת B17 או שימוש במוצרי טיפוח לטיפול בעור עם B17 עשויה לסייע בקידום התחדשות עור ותאי עור בריאים ונעורים.
  11. שרירים וגדילה- החלבון בזרעי משמש עשוי לתמוך בתיקון שרירים ובגדילה. גלעיני משמש מורכבים מכמות משמעותית של חומצות אמינו, החיוניים לתיקון שרירים ולגדילתם. צריכה יומית של 10 גלעיני משמש המפוזרים לאורך היום יכולה לתרום עד 20-25% מכמות החלבון המומלצת היומית לגברים ונשים.
  12. בריאות השיער- שמן המשמש משמש להחדרת לחות לשיער ולהפסקת נשירת שיער מהירה. חומצות השומן החיוניות והוויטמינים A ו- E עשויים לעזור בריפוי הקרקפת היבשה ולקדם ברק ולחות השיער. בנוסף, יש אנשים שמעידים כי שפשוף השמן על הקרקפת מסייע במניעת נשירת שיער ומטפח צמיחת שיער מחדש במקרים של הקרחה.
  13. עייפות- זרעי משמש מכילים כמויות ניכרות של המינרלים ברזל וזרחן. שניהם מסייעים בשמירה על אנרגיה והפחתת עייפות. ברזל משפיע לטובה על נפח הדם, מעלה רמות חמצן, ומשאיר את גופנו בריא, חזק ואנרגטי. לזרחן קשר ישיר לייצור אנרגיה בגוף. מחסור באחד מחומרים המזינים האלה עלול להוביל לעייפות, חולשת שרירים ועלול לגרום להאטה בתפקוד התקין של מערכות גופכם.
  14. נשימה- גלעיני משמש היו בשימוש ברפואה הסינית המסורתית לתמיכה בבריאות הנשימה במשך מאות שנים. מחקרים מראים כי רכיבים פעילים בזרעי משמש מגבירים את ההפרשות מדרכי הנשימה. גלעיני משמש מגדילים את תכולת המים. תכולת מים מוגברת מאפשרת לגוף להיפטר ממחוללי מחלה העלולים לגרום לדלקת, זיהום, התקפי אסטמה, תגובות אלרגיות ובעיות נשימה אחרות.
  15. תכונות נוגדות חמצון- גרעיני משמש מכילים תכולה גבוהה של פנולים ואלפא טוקופרול - צורה מסיסה בשומן של ויטמין E, אשר לו תכונות נוגדות חמצון. במחקר שפורסם על ידי Journal of Agricultural and Food Study, כאשר התרכובות הללו באות במגע עם רדיקלים חופשיים, פנולים ואלפא טוקופרול מופחיתים את נוכחותם של חומרים רעילים אלה.16.סיבולת- בנוסף לתכולה הגבוהה של B-17, זרעי משמש הם גם מקור נהדר לוויטמין B-15, המכונה גם חומצה פנגמית. B-15 עשוי להגביר את החמצן בלב, במוח ובאיברים חיוניים אחרים. מסיבה זו ספורטאים משתמשים בהם להגדלת הכושר והסיבולת. (11)

לסיכום, גלעיני המשמש מלאים בחומרים מזינים שמועילים כמעט לכל אדם. מתמיכה בבריאות העיניים ועד טיפוח העור ובריאות הנשימה, לא ניתן להתעלם מגלעין-על זה. 

שאלות ששאלו אותנו המטופלים

איזה B17 כדאי לצרוך?

אנו ממליצים על גלעיני המשמש האיכותיים הגדלים בקליפורניה-ארה"ב של חברת Apricot Power

אפשר לצרוך אותם בצורת גלעין, כמוסה או בארוחה!

איך לצרוך את הגלעינים ? 

מובן שכל גורמי התזונה שלמעלה יהיו זמינים יותר אם נשרה את הגלעינים במים למספר שעות. וזו המלצתו של בריאן קלמנט, נשיא מכון היפוקרטס בפלורידה, המוביל היום את שיטת אן ויגמור בעולם. 

אחרים ממליצים לטחון את הגלעינים ולשלב בסלט, שייק או מאכלים אחרים. 

ואפשר גם פשוט ללעוס אותם.

גלעינים או כמוסות? 

המלצת קליניקת Hope4Cancer במקסיקו (כפי שתרגמנו מאתר CancerTutor) - להתחיל בגלעינים, ובהדרגה להגיע לכמוסות שהן יותר מרוכזות

כמה לצרוך? 

למניעה, המלצת קליניקת Hope4Cancer  -חמישה גלעינים ליום. 

במצב טיפולי - לפי המלצת המטפל. ראו את הפרוטוקול שתרגמנו מתוך CancerTutor, על ההתנסות הטיפולית בקליניקת Hope4Cancer במקסיקו, שם הם ממליצים להתחיל מהשקדים ולהעלות בהדרגה ל-1000 עד 2000 מ"ג ליום (בכמוסות). 

במרפאה הזו למשל מדברים על 1000-2000 מ"ג ביום דרך הפה לחולה אונקולוגי:

האם הגלעינים מסייעים בטיפול בסרטן? 

נושא שנוי במחלוקת. 

לפי קליניקת Hope4Cancer  , כן. ראו כאן.

בכל מקרה יש להתחיל בהדרגה ולא לשלב עם כימותרפיה כדי למנוע עומס יתר על הכבד.

מה היתרונות שלהם על פני שקדים רגילים? 

  1. תכולה גבוהה יותר של אמיגדלין: לשם השוואה- בגלעין אחד יש כ 20 מ"ג אמיגדלין. כמוסה של 500 מ"ג שוות ערך לכ-25 גלעינים.
  2. נוכחות B15
  3. עושר באנזימים.

עדויות טיפול

ראיון עם ד"ר קולדוול, שריפא את עצמו מסרטן באמצעות B17:

"ויטמין B17 ריפא את הסרטן שלי - כל 5 הגרורות נעלמו".

References - מקורות

  1. 17 תועלות מטורפות של ויטמין B17
  2. שיפור תפקוד לב ולכלי הדם
  3. הפחתת דלקתיות 
  4. שיפור הראיה ובריאות העין
  5. שיפור תפקודי כבד
  6. חיזוק מערכת החיסון
  7. שיפור קוגניטיבי בתפקוד המוח
  8. בריאות העצמות
  9. בריאות האוזניים
  10. נוגד חימצון
  11. שיפור סיבולת
×

מתמודדים עם אתגר בריאותי? מחפשים פתרון טבעי? נשמח להקשיב ולבדוק איך ניתן לסייע. כתבו לנו כאן:

×