כשרות תוספי תזונה

יש תוספי תזונה (ויטמינים, מינרלים, אנזימים, ועוד) שאפשר לרכוש רק מחו"ל. פיקוח נפש! אולם מהן הנחיות הכשרות? להלן דף מידע בנושא, מבוסס על הנחיות גוף כשרות מהמובילים בארה"ב - Star-K.…

כשרות תוספי תזונה

יש תוספי תזונה (ויטמינים, מינרלים, אנזימים, ועוד) שאפשר לרכוש רק מחו”ל. פיקוח נפש! אולם מהן הנחיות הכשרות? להלן דף מידע בנושא, מבוסס על הנחיות גוף כשרות מהמובילים בארה”ב – Star-K.

רבנים וגופי כשרות מחזיקים דעות שונות מאד בקשר לשאלה, האם ויטמינים צריכים תעודת כשרות כלל. כמה מהפוסקים המקלים מתייחסים לויטמינים כתרופה, ולכן הם לא צריכים הכשר. אחרים אמרו שאם הויטמין הוא בבליעה ולא באכילה, הוא מותר. ואחרים אמרו שצריך לזרוק את הויטמין לחלק האחורי של הגרון, ואז לבלעו. רבנים אמרו שאדם שחייו בסכנה, או שיש לו אתגרי בריאות שיוחסו למחסור בויטמינים, או נשים הרות או מניקות שיעצו להן לקחת ויטמינים, יכולים לקחת גם ויטמינים לא כשרים, אם אין ויטמינים כשרים באותה רמת יעילות שזמינים בנקל. אבל למי שבריאתו טובה ולוקח ויטמינים למטרות מניעה עדיפים ויטמינים בעלי הכשר אמין (2).

אם אתה מחפש ויטמין או תוסף מזון ולא מצאת מוצר עם הכשר, עדיף שתחפש מוצר שיש לו אישור שהוא מתאים לטבעונים או שמכיל רכיבים טבעוניים. אולם זכור שגם ויטמין שמכיל רק חומרים כשרים, עלול לא להתאים לפסח, כי ייתכן שהוא מכיל מוצרים שהופקו מדגנים. מרכיבים בעיתיים הם מוצרים מן החי, ג’לטין, ויטמינים הנמסים בשמן, וכן מוצרים שיוצרו במפעלים המעבדים גם מזון לא כשר (1).

אידיאלית, יש לצרוך ויטמינים שיש להם כשרות, אולם זה לא תמיד מעשי. רבי דוד הבר, מנהל גוף הכשרות האמריקאי Star K, כתב מספר קוים מנחים בנושא (2):

א. חולה שיש בו סכנה

חולה שיש בו סכנת חיים או כזה שעלול לפתח סכנת חיים, אם יישאר לא טיפול, יכול להשתמש בכל תרופה לא כשרה (אפילו במציצה), אם אין תרופה כשרה באותה רמת יעילות זמינה בנקל.

מעיקר הדין אין צורך בכשרות על קפסולה \ גלולה שבולעים כמו שהיא. רק בגלולה שמוצצים בפה או בסירופ יכולה להיות בעיה.”   – הרב חיים נבון, אתר “כיפה”

ב. חולה שאין בו סכנה

חולה שאין בו סכנה הוא מי שיש לו כל חולי קצת (גם מי שסובל מנדודי שינה, שפעת, כאב גב, מיגרנות, ועוד) יכול לקחת ויטמינים לא כשרים בשינוי (“שלא כדרך אכילה”), אם אין חלופה כשרה באותה יעילות, זמינה בנקל. תוספים בבליעה (בלי מציצה) נחשבים “שלא כדרך אכילה”. על כן, כשיש שפעת ומוריד החום היחיד שזמין בנקל הוא כמוסת ג’לטין לא כשרה, ניתן לבלוע.

“תרופות שבקפסולה, למרות שנעשות מדברים אסורים, הרי הן נחשבות כפסולות לאכילת כלב, ודינן ככרכו בסיב, והרי הן מותרות.”  פרופ’ אברהם שטיינברג, אנציקלופדיה הלכתית רפואית

ג. מיחוש ובריא

אדם שחש חוסר נוחות קל או בריא, רצוי שיעשה כל מאמץ להבטיח שהמוצר כשר, או שכל הרכיבים כשרים.

“ונשמרתם מאד לנפשותיכם.”  דברים ד’, ט’

ד. מניעה

מניעה: אדם בריא או בעל תסמינים קלים, ורופא קובע שהוא בסיכון גבוה לחלות יכול לקחת תוספים לא כשרים שלא כדרך אכילה אם אין ויטמין כשר זמין בנקל בחוזק דומה.

הגדרת הרופא היא הגדרה משתנה בהתאם לתקופה (הרמב”ם, שמואל הרופא, אסף הרופא ואחרים לא למדו באוניברסיטה). מבחינה הלכתית גם נטורופט, תזונאי הוליסטי ומטפלים אחרים הם בגדר רופאים.

מרכיבים בעיתיים

ג’לטין מופק מבעלי חיים. אם אינו מיוצר בתנאי כשרות נאותים, המוצר לא כשר. לחולה מותר לבלוע – זה נחשב “שלא כדרך אכילה”. בריא עם מיחוש צריך להתייעץ עם רב. לעיתים ניתן להשיג מוצרים תחליפיים עם כמוסות צמחיות (Vcaps) או באבקה ללא כמוסות כלל. אולם, רבים מגדולי ישראל התירו ג’לטין למען רפואה אפילו אם הוא נעשה מחיות טמאות כיון שהוא הופך לבלתי אכיל בתהליך הייצור, ואינו ראוי אף למאכל כלב

יש הנוהגים לפתוח את הכמוסה ולהוציא את התרופה. האם נדרש? למעשה אפשר להקל, כי אפשר לומר שכמוסה זו יצאה לגמרי מגדר מאכל. למרות שאפשר להפריד בין הכמוסה לתרופה, מנהג העולם שלא לעשות כן

בטבליות, החומר הלא-כשר הנפוץ ביותר הוא סְטֵאָרָאט (Stearate). הוא נמצא במגנזים סטאראט, קלציום סטאראט, חומצה סטאראטית ועוד. מרכיב זה (אם לא מצוין בפירוש שהוא צמחי) מופק מבעלי חיים ומיועד להחלקת הטבלית, אך בד”כ בטל בשישים, ולכן מי שיש לו מיחוש יכול לקחת אם הבעיה היחידה זה הסטאראט.

הומאופטיה: תמצית האם, ייתכן שאינה כשרה, אולם בטלה בשישים אם הדילול 2x ומעלה. לוודא שהחומרים המדללים (אלכוהול ולקטוז) כשרים ואם לא – להתייעץ ברב.

תמציות צמחים מכילות בד”כ צמח, ממיס ורכיבים בלתי פעילים. אם הרכיבים הבלתי פעילים כשרים, מוצרים אלו בד”כ מותרים.

הנהגות

שבתות: בשבת לא נהוג לקחת תרופות להקלת מיחושים. אולם חולים יכולים לקחת את כל התרופות הנחוצות. גם הלוקחים תרופה למניעת מחלה רצינית, יכולים לעשות זאת בשבת.

תפילה: כשלוקחים תוסף או תרופה, נוהגים להגיד  “יהי רצון מלפניך ה’ אלוקי שיהיה עסק זה לי לרפואה, כי רופא חנם אתה”. מטרת התפילה – שהאדם לא יחשוב שהתרופה היא המרפאת, אלא יזכור שהקב”ה הוא המרפא.

להרחבה ומידע נוסף

  1. ויטמינים ודיני הכשרות.
  2. מדריך כשרות באתר Star K
  3. פארמה ליין – מגזין מקצועי לרוקחים

איך מאתרים ויטמינים כשרים בחו”ל באיכות ובכשרות מקסימלית?

הנושא מורכב – אם לחוץ לכם, או שאתם רוצים להתייעץ, אפשר להתייעץ איתנו “טבע-לי נטורופתיה“.

מה אם היה ניתן לשפר את הבריאות שלך בתוך חודש? קבלו תמיכה מקצועית וצעדו בביטחון לעבר אורח חיים בריא יותר. אנחנו בטבע-לי נטורופתיה מתמחים בהתאמת פתרונות נטורופתיים לצרכים הייחודיים שלכם, במטרה לחסוך לכם זמן וכסף. כתבו לנו בוואטסאפ 055-966-3097, התקשרו לטלפון 03-956-9449 בשעות העבודה, או בקרו אותנו באתר teva-li.com

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך

לכל הפוסטים

דילוג לתוכן